Orm max 120cm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
ChubbySelkie:
Har ett akvarium som står tomt och undrar om det finns någon art som blir max 120cm som fullvuxen som ni skulle rekommendera till en nybörjare?

Är inte rädd för att mata med möss!

Vill gärna ha en art som är lugn och som inte blir stressad av hantering.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Är akvariet rymningssäkert? Är det bara täckglas som ligger på ovansidan så kommer den inte vara kvar länge. Tips på mindre snokar är Lampropeltis mexicana, eller L campbelli. Fina att titta på och bra nybörjarormar. 
Men du måste ha en rymningssäker burk.

302
254
Bowery:
Lampropeltis triangelum campbelli (San Pueblo mjölksnok), superfin och trevlig orm på många sätt! Innehaft ett exemplar sedan mars detta år. Är ny inom hobbyn, nu. Höll på mängder förr med både stora och små ormar, men varit ifrån ca 15 år så kände både för min egen skull och ormens skull så var en snok lagom att starta med igen. Ska ge dig några fördelar samt nackdelar med denna art (enligt mitt tycke).

Fördelar: Överlag lättskött i sitt terrarium vad gäller fuktighet,värme m.m , otroligt fin, grym matrespons (kan såklart variera från individ till individ), behaglig storlek, trevligt temperament, kan inte orsaka nån som helst skada egentligen mot dig som människa.

Nackdelar: Rätt så stressad i ung ålder, snabb utanför burken så du får vara beredd! Meskar gärna,vilket luktar rätt så illa,samt kan vara svårt att få bort fläckarna om du inte tar det direkt. Ser sällan ormen ute dagtid, gömmer sig gärna under dygnets ljusa/tända timmar. Vid gryning kan jag ibland se mitt exemplar ligga och gotta sig lite på skiffer stenarna men det är rätt sällan. De är väldigt tunna och små som juviniler så rymmningssäkert går åt!

Överlag en lättskött och trevlig nybörjar orm,otroligt vacker som sagt,här är en bild på mitt exemplar ifrån somras, nyömsad ute i solen , ca 10 mån gammal :) 

46
32
Zootenance:

ChubbySelkie skrev:
Har ett akvarium som står tomt och undrar om det finns någon art som blir max 120cm som fullvuxen som ni skulle rekommendera till en nybörjare?

Är inte rädd för att mata med möss!

Vill gärna ha en art som är lugn och som inte blir stressad av hantering.

Rosenboa. Blir ca 1m, mycket lugn och "långsam" i sina rörelser, framme mycket dagtid om du har värmelampa. 

83
68
LennieN:
Rekommenderar Children´s Pyton (Antaresia childreni).

Det var min första orm och den blir inte mycket längre än 1m. Ganska lugn i temperamentet och är riktigt fin att titta på när den inte ligger och gömmer sig under en stock. :) Ganska lätt att sköta. Nuförtiden har man avlat fram diverse färgkombinationer på dom också.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild