Uvb uva uv.. belysning vilken är bäst?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
4
0
GrevenReptiles:
Dela med er av eran erfarenhet.
vilken lampa tycker ni är bäst. Hid är bra... men nu ska vi bara ha förslag på lampor utan ballast som kopplas direkt i e27 sockel. Så inga hid lampor.
Ni som har mätare vilken modell/märke upplever ni har bäst livslängd?
kombinerad värme och uv.. och enbart uv för dom som kör annan värme källa.
exo terra fick sällan bra betyg för 10-15 år sen har dom blivit bättre?
nån som testat china import? 
Jag vet att det beror på vilket djur man har osv. Men generellt vilket märke tycker ni levererar bäst?

5
6
EmBr78:
Det finns inga UV-lampor med E27-sockel som produceras med sådan exakthet så att man kan använda dem utan också ha en Solarmeter. Vad gäller MV-lampor till exempel så har dom en felmarginal på +-30% oavsett tillverkare, och efter en brinntid på 100 timmar så kan ljusspektrat ändras så att de ger både mer eller mindre UV-index än de gjorde initialt. Av den anledningen är det helt meningslöst för butiker att mäta lampans UV-index innan den säljs (,däremot kan man upptäcka lampor med tillverkningsdefekter). Köper du såna lampor på Wish eller "Kina-import" så riskerar du att få 2:a sortering som ratats av de mer kända varumärkena. Det händer också att de avger UVC vilket är direkt skadligt.

Kompaktlysrör har sina användningsområden men där är det väldigt stor skillnad i UV-index på väldigt korta avstånd så även där bör man mäta noggrant.

Det börjar komma en del LED-lampor med UVB men de håller på att kontrolleras av olika reptilentusiaster som har riktig utrustning för att se om de är användbara. I gruppen "Reptile lighting" på Facebook kan du följa deras resultat.

5
6
EmBr78:
För övrigt finns det väldigt få tillverkare av MV-lampor så de är i princip likvärdiga, men om jag får killgissa så är det vilka toleranser olika varumärken accepterar som skiljer.

Medlem i SHF
4
0
GrevenReptiles:

EmBr78 skrev:
För övrigt finns det väldigt få tillverkare av MV-lampor så de är i princip likvärdiga, men om jag får killgissa så är det vilka toleranser olika varumärken accepterar som skiljer.

EmBr78 skrev:
Det finns inga UV-lampor med E27-sockel som produceras med sådan exakthet så att man kan använda dem utan också ha en Solarmeter. Vad gäller MV-lampor till exempel så har dom en felmarginal på +-30% oavsett tillverkare, och efter en brinntid på 100 timmar så kan ljusspektrat ändras så att de ger både mer eller mindre UV-index än de gjorde initialt. Av den anledningen är det helt meningslöst för butiker att mäta lampans UV-index innan den säljs (,däremot kan man upptäcka lampor med tillverkningsdefekter). Köper du såna lampor på Wish eller "Kina-import" så riskerar du att få 2:a sortering som ratats av de mer kända varumärkena. Det händer också att de avger UVC vilket är direkt skadligt.

Kompaktlysrör har sina användningsområden men där är det väldigt stor skillnad i UV-index på väldigt korta avstånd så även där bör man mäta noggrant.

Det börjar komma en del LED-lampor med UVB men de håller på att kontrolleras av olika reptilentusiaster som har riktig utrustning för att se om de är användbara. I gruppen "Reptile lighting" på Facebook kan du följa deras resultat.

jag har lite exoterra uvb 150 och upplever dom varierar kraftigt i livslängd när jag mäter med solarmetern.
alla märken av den modellen kanske är lika varierande kvallite. Men nån kanske har nån favorit dom tycker håller bäst?
eller är det bara att investera i massa hid utrustning som gäller ? :)

5
6
EmBr78:
För alla som inte har en Solarmeter är det utan tvekan bäst att använda T5-lysrör som UVB-källa och lösa allmänbelysning och värme med separata ljuskällor. I allmänhet så håller dom bra och har en jämn och konsekvent UV-strålning.

Medlem i SHF
73
408
CyberZoo:
EmBr78 är mitt privata konto.

Den stora fördelen med HID är att det är väldigt svårt att uppnå samma ljusflöde (lux eller lumen, lux anger enkelt uttryck hur mycket ljus som träffar en given punkt medan lumen anger hur mycket ljus en ljuskälla avger) med lysrör eller LED. Säg att det i naturen är 100 000 lux en solig dag mitt på sommaren, en mulen dag här i Sverige kanske det är 1000 lux. En 51 watts Arcadia Jungle Dawn LED ger ca 10 000 lux på 45 cm avstånd medan en 70 watts HID ger ca 40 000 lux på samma avstånd.

Med dom siffrorna i åtanke så förstår man att en övervägande majoritet av reptiler i fångenskap hålls under ljusförhållanden som liknar en svensk mulen höstdag vilket i många fall är radikalt annorlunda än vad de skulle uppleva i naturen.

1
1
Stupec:
Jag använder Solar glo, alltså en "all in one" lampa som ger både värme och UV. Enligt tillverkaren borde den inte ge fullgod belysning efter ungefär ett halvårs användning, men när jag kontrollerar med en solarmeter är UV-strålningen mer än fullgod efter ett och ett halvt års användning. Det gäller alla mina lampor av det märket. Jag har funderat på om jag kan lita på min solarmeter, men mina dvärgskäggagamer och halsbandsleguaner verkar stortrivas och förökar sig. Även ungarna frodas. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild