Värmematta och värmelampa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

50
19
Danilo:
Hej,
Som rubriken lyder, är det nödvändigt med bägge? Nytt terrarium på gång så behöver veta hur jag ska förbereda för matta eller inte matta.

Kommer ha en kungsboa i terrariet.

Tack på förhand.

302
254
Bowery:
Danilo skrev:
Hej,
Som rubriken lyder, är det nödvändigt med bägge? Nytt terrarium på gång så behöver veta hur jag ska förbereda för matta eller inte matta.

Kommer ha en kungsboa i terrariet.

Tack på förhand.

Beror ju helt på vilken värme du vill uppnå. Hur många watt är mattan på?(strl) , ska du ha en heat zon? I sådant fall kanske lampa är ett måste. Du får testa dig fram helt enkelt, möjligen med termostat

50
19
Danilo:
Bowery skrev:

Beror ju helt på vilken värme du vill uppnå. Hur många watt är mattan på?(strl) , ska du ha en heat zon? I sådant fall kanske lampa är ett måste. Du får testa dig fram helt enkelt, möjligen med termostat

Jag var visst lite otydlig, ber om ursäkt.

Det kommer bli en Exo terra halogen lampa på 100-150 watt och jag skulle tro att jag kommer nå 32 grader utan problem på den varma sidan. Då är frågan om mattan kommer bli för mycket? 

Kan kanske ha mattan igång på nätterna på låg värme. 

302
254
Bowery:
Danilo skrev:

Jag var visst lite otydlig, ber om ursäkt.

Det kommer bli en Exo terra halogen lampa på 100-150 watt och jag skulle tro att jag kommer nå 32 grader utan problem på den varma sidan. Då är frågan om mattan kommer bli för mycket? 

Kan kanske ha mattan igång på nätterna på låg värme. 

Ajuste, 32 grader med 150 W lär ju inte vara några som helst problem att uppnå, du kan ju kanske ha mattan på motsvarande sida lampan? Om du tycker det är för svalt på den sidan;)

195
225
Imori:
Får du upp 32° yttemp med bara lampa så är det tillräckligt.

Ett tips för att slippa matta är att lägga tjocka skifferplattor direkt på solplatsen så får ormen tillgång till bra värme om magen när lampan värmer stenarna. De håller också värmen ett tag efter att lampan slocknat så temperaturen dyker inte direkt.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Eftersom lampan inte kan vara tänd dygnet runt måste du nog ha en till värmekälla. Värme underifrån är bra för att få en grundtemp och sen kombinera med en lampa för att få en del av terrariet som är lite varmare.

50
19
Danilo:
Tack för alla svar!

Det får bli värmelampa som gör jobbet under dagens ljusa timmar och mattan som komplement under nätterna om temperaturen skulle falla under 23 grader.

Skifferplatta har jag inte tänkt på innan, stort tack för tipset!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild