känner mig maktlös

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

166
54
Leoleopardgecko:

Hej! Föder upp leopardgeckoödlor och allt har gått bra. Men min förstfödda som jag har behållit äter inte syrsor. Ödlan är född i sen februari och är uppvuxen med syrsor som mat. Så min fråga är hur jag ska få den att äta syrsor helt enkelt. Vill helst inte mata bara med maskar något som den äter utan problem. 

Hanna:

Har du testat med kackerlackor eller att erbjuda olika storlekar på syrsorna? Vissa ödlor får man "lura" genom att mata med ett par mjölmaskar för att sedan räcka fram en syrsa, det har fått en av mina att börja äta annat än mjölmask.

230
22
Nooon:

Äter den inte ens om du väntar lite och låter den bli ordentligt hungrig?
Min ödla gillade aldrig vuxna syrsor (jag har gått över till att mata mest med kackerlackor). Vuxna syrsor luktar äckligt.
Vad matar du syrsorna med? Jag har hört att en del ödlor inte tar syrsor som är matade med fiskmat. Fiskmat luktar också äckligt :P

166
54
Leoleopardgecko:

HappyLucky, inte provat med kackerlackor den senaste tiden. Vet att den åt kackerlackor som liten. Ska verkligen prova igen!

Nooon, kanske har svaret där, för jag har gått över till att mata syrsorna med fiskmat. Men vet att kackerlackor ändå har älskats mer av både min vuxna hona och den lille.

Hanna:

Om jag minns rätt är väl kackerlackor även nyttigare och bättre än syrsor som foder.
Hoppas det löser sig. :)

230
22
Nooon:

Personligen så föredrar jag kackerlackor framför syrsor. De är mörare.Nä! :P ;) Jag är inte så modig att jag tagit reda på det! Men kackerlackor är ju trevligare och lättare att ha att göra med och är bättre mat... så om din ödla inte vill ha syrsor och får kackerlackor istället så är det väl ingen större förlust?

HappyLucky> Just precis.. skulle just säga det. Vi skrev samtidigt! :)

32
0
Lindiix:

Detta problemet hade jag med min skäggis och då kom jag på att han äter dem bara i sin matskål och så är jag tvungen att halvttrycka ihjäl dem så dem ligger still då vräker han i sig dem efter en stunds tittande på dem :)

230
22
Nooon:

!! Jaa.. men det kanske kunde hjälpa. Gör som Lindiix säger och få dem att inte springa så. Jag gjorde samma på ett annat sätt - Jag höll fast dem i ena "knäet" och räckte fram dem. Annars lät hon dem springa och tog dem inte. Lat? -Kanske. Jag tror nästan att det kanske är en naturlig grej för somliga att inte slösa energi och springa efter alltför livlig mat utan vila och vänta istället? Lite ur form? - Mycket möjligt. Min lilla var sjuk med lång matvägran innan. Bra nu men fortfarande lite lat. :)

69
1
Virtuousblue:

Man ska väl inte mata syrsorna med fiskmat över huvudtaget? Har jag hört iallafall. 
Alldeles för mycket salter i eller något som ödlorna inte ska ha. 

166
54
Leoleopardgecko:

Betydligt klokare efter era svar! :) Ska faktiskt prova med kackerlacker igen och se om den är mer villig att äta då. Dessutom är kackerlacker betydligt lättare att hålla fast än syrsor. Och som sagt, syrsor luktar inte gott.

Virtuousblue, fick tipset att mata kackerlackor och syrsor med fiskmat men då ska jag ha det i åtanke att inte göra det.

Uppskattar alla era svar :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild