Om föräldrarna har importerats av uppfödaren, så har han redan fått allting godkänt på dessa djur, skulle han få ungar och sedan vilja exportera dom till ett annat land via frakt, så måste han antagligen registrera alla intyg gällande ungen som skall exporteras samt dess ursprung. Vet ej hur hårda exportreglerna inom EU är vid frakt av djur. Själv har jag importerat ormar från USA och det är en mängd papper man skall fylla, samt dyra kostnader för CITES-papper m.m. och det är intyg per djur, inte per kull som du måste betala för.
Inom EU är det helt godkänt vad jag vet, iaf när man kör genom tullen att ta med sig djur om man har uppfödarbevis på djuret. Uppfödarbevis är inte samma sak som CITES-intyg, samt andra intyg från landets Jordbruksverk. Dom hårda reglerna gäller när det uppstår konflikt i tullen gällande ursprunget av djuret, och kan man inte visa upp något, så beslagtages djuret och ärendet går vidare till myndigheterna. Men om man köper en reptil på en mässa i EU och kör hem den till Sverige, så har jag aldrig hört att det beslagtagits, det kan uppstå diskussion, men har man uppfödarbevis och säger att man köpt djuret på en mässa, så löser det sig.
Dock så har jag svårt att tro att en uppfödare vill registrera CITES-intyg för ungar bara för att sälja till dig inom Sverige eller en uppfödare som står på en mässa i Hamm eller Houten. Det är kostsamt att registrera, samt en lång process med myndigheten. Det är inget som dom flesta säljare är intresserade utav.
Vill du ha intyg på dina djur för att flytta utomlands med dom eller i något annat ärende skall ta med dom utomlands, så får du nog ta reda på alla uppgifter själv gällande djurets ursprung, samt fylla i alla blanketter och betala alla omkostnader själv tyvärr.
Ska du bara resa inom EU, hade jag inte brytt mig. Ta med uppfödarbeviset, så klarar du dig.