Hjälp!!! Davus pentaloris parningsdilemma

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
8
Karlman:
Hej! Jag har ett litet problem här och jag hoppas på att få hjälp av någon som kan mer än vad jag kan om speciellt denna art. Situationen är:

Jag har en hane som för en månad sedan ömsade och blev känsmogen. Vill jättegärna para honom men vet att de inte är så långlivade. Jag har också en fullvuxen hona som jag haft i nästan ett år nu, men hon har aldrig ömsat hos mig. Hon är rätt tjock nu och har inte så god aptit, så tror hon kanske är påväg att ömsa. Men hon ser också rätt brun ut för att vara en davus pentaloris och är väldigt blek i färgerna, inte alls den superstarka svart-röd kontrasten man brukar se. Så här är mitt dilemma:

Ska jag para hanen och honan nu? Är det vanligt att de blir brunare med ålder, för då kanske hon bara är gammal och då är det väl värt att testa

Eller ska jag vänta? Hon kanske aldrig ömsar och han dör om en månad? (Hur länge brukar de leva efter mognad??)

Vet att detta inte är en livsviktig fråga men har klurat lite och tänker att det skadar inte att fråga? Vad skulle ni göra i min situation? 

Also plan B om det verkligen inte verkar se ljust ut här, har någon en hona och vill köra 50/50?

Tack :)

722
384
Johnexotics:
Googlade fick upp detta :)
This species comes from Southern Mexico and Guatemala which is a warm and temperate area with temperatures rarely going above 82f. Males of this species only live about 2.5-3 years while females have a lifespan of nearly 11 years. Females can grow to a size of 4-4.5in with most seeming to top out in size at 4”.

27
8
Karlman:
Johnexotics skrev:
Googlade fick upp detta :)
This species comes from Southern Mexico and Guatemala which is a warm and temperate area with temperatures rarely going above 82f. Males of this species only live about 2.5-3 years while females have a lifespan of nearly 11 years. Females can grow to a size of 4-4.5in with most seeming to top out in size at 4”.

Jo jag har sett det men undrar mest hur länge de lever EFTER ömset. Det kanske varierar mycket?

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Karlman skrev:

Jo jag har sett det men undrar mest hur länge de lever EFTER ömset. Det kanske varierar mycket?

Skulle kunna vara annorlunda tid för mindre arter, men de fullvuxna hanarna jag haft som jag inte gett bort för parning har levt runt ett år eller lite mer efter könsmognad. Jag hade väntat om jag var du.

27
8
Karlman:
EmanuelKarl skrev:

Skulle kunna vara annorlunda tid för mindre arter, men de fullvuxna hanarna jag haft som jag inte gett bort för parning har levt runt ett år eller lite mer efter könsmognad. Jag hade väntat om jag var du.

Intressant!! Tror jag gör det hoppas du har rätt!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild