Ögonfransgecko, syrsor mm.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
1
Dennis_Gecko:

Hej, jag funderar på att skaffa min första ödla. Ögonfransgecko verkar vara ett bra val och jag har läst att man kan mata dem med ett pulver man blandar med vatten, funkar det till andra ödlor eller bara ögonfransgeckon! 

Syrsor- om jag skaffar en annan ödla så vill jag veta lite om syrsor?

- kan man köpa regelbundet eller är det bättre att odla dem

- hur odlar man syrsor (mat?, värmelampor?, behållare )och var köper man de första syrsorna

- är syrsor högljudda 

Tack till alla som har svar :)

129
75
Skane:
Hej!

Ögonfransgecko är ett bra val.

Pulvret fungerar till vissa andra ödlor, lite beroende på vilket pulver man väljer. (Finns lite olika och olika smaker.)

Ögonfransgecko äter syrsor, det kan man köpa hos reptilgrottan.se eller i några zoobutiker (vissa har syrsor).

Man kan odla syrsor - dock lite svårt att få hela tiden.

Mat till syrsor: Ex. Kycklingfoder, jellypot, fiskmat och morötter m.m.

Fältsyrsor är högljudda, ja. Hussyrsor är inte högljudda - lever lite längre (men hoppar mycket).

Syrsor vill ha det varmt, värmelampa kan användas.

Behållare: Plastback med lufttät eller ett litet terrarium etc.

Lycka till!

4
1
Dennis_Gecko:
Ett tillägg :)

Kan ögonfransgeckon leva på bara "pulverfodret" eller måste de ha syrsor 

funkar det med vildfångade gräshoppor (eftersom det är ovanligare med syrsor i Sverige)

kan ögonfransgeckon äta frukt och grönt?

Tack!

129
75
Skane:
Dennis_Gecko skrev:
Ett tillägg :)

Kan ögonfransgeckon leva på bara "pulverfodret" eller måste de ha syrsor 

funkar det med vildfångade gräshoppor (eftersom det är ovanligare med syrsor i Sverige)

kan ögonfransgeckon äta frukt och grönt?

Tack!

Hej igen,

De bör ha syrsor, vissa zoohandlare har det och reptilgrottan.se har sådana.

Man kan även köpa gräshoppor.

Välfångade gräshoppor fungerar - kan innehålla parasiter (har jag hört).

De kan äta frukt och grönt, typ banan. 

Det finns ett bra skötselråd här på TD.

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:
Skaffa dubiakackerlackor istället för syrsor. Jag hatar syrsor, av flera anledningar. De luktar, låter, hoppar, dör av minsta lilla, inte helt lätta att odla (har testat flera gånger) osv. Dubiakackerlackor kanske låter läskigt, men de överlever inte om de smiter ut (ytterst få av de 4500+ kackerlacksarterna i världen gör det i svenska inomhusförhållanden) och har ingen av nackdelarna som syrsorna har. Mycket mer mat på en dubia än en syrsa också. Busenkla att odla, och bra föda.

Ögonfransgeckos, Jungfrugeckor, Phelsuma-släktet samt några andra ödlearter som har nektar och frukt i sin naturliga diet kan äta CGD. Näringsmässigt innehåller det allt de behöver, men de bör absolut få insekter för att hålla igång jaktinstinkten enligt mig. Jag kör dubia, samt köper några syrsor eller zofobas om jag har vägarna förbi någon djuraffär (vilket jag inte haft så ofta under pandemin. Tänk på att goutloada insekter (mata foderinsekterna med näringsrik föda 24h innan ödlan får dem). Tänk också på att köpa något bra märke på CGDn. Pangea (finns att köpa på pangdubia.se) kör jag, men även Repashy har hög kvalité. Håll dig borta från t.ex komodos CGD och de färdigblandade CGD-puckarna från Exo terra, de brukar inte vara så uppskattade bland ödlorna alls och har något tveksamt näringsinnehåll. Lite mosad frukt som godis kan ges ibland, jag vågar inte ge det för ofta eftersom jag inte blandar i vitaminer (pga vill inte råka få fel proportioner) och ger man stor del av dieten i form av frukt kan de få i sig för lite kalk och vitaminer i längden. Vissa ger barnmat, jag gör aldrig det. Bara massa socker

144
82
javan:
EmanuelKarl skrev:
Skaffa dubiakackerlackor istället för syrsor. Jag hatar syrsor, av flera anledningar. De luktar, låter, hoppar, dör av minsta lilla, inte helt lätta att odla (har testat flera gånger) osv. Dubiakackerlackor kanske låter läskigt, men de överlever inte om de smiter ut (ytterst få av de 4500+ kackerlacksarterna i världen gör det i svenska inomhusförhållanden) och har ingen av nackdelarna som syrsorna har. Mycket mer mat på en dubia än en syrsa också. Busenkla att odla, och bra föda.

Ögonfransgeckos, Jungfrugeckor, Phelsuma-släktet samt några andra ödlearter som har nektar och frukt i sin naturliga diet kan äta CGD. Näringsmässigt innehåller det allt de behöver, men de bör absolut få insekter för att hålla igång jaktinstinkten enligt mig. Jag kör dubia, samt köper några syrsor eller zofobas om jag har vägarna förbi någon djuraffär (vilket jag inte haft så ofta under pandemin. Tänk på att goutloada insekter (mata foderinsekterna med näringsrik föda 24h innan ödlan får dem). Tänk också på att köpa något bra märke på CGDn. Pangea (finns att köpa på pangdubia.se) kör jag, men även Repashy har hög kvalité. Håll dig borta från t.ex komodos CGD och de färdigblandade CGD-puckarna från Exo terra, de brukar inte vara så uppskattade bland ödlorna alls och har något tveksamt näringsinnehåll. Lite mosad frukt som godis kan ges ibland, jag vågar inte ge det för ofta eftersom jag inte blandar i vitaminer (pga vill inte råka få fel proportioner) och ger man stor del av dieten i form av frukt kan de få i sig för lite kalk och vitaminer i längden. Vissa ger barnmat, jag gör aldrig det. Bara massa socker

Att barnmat som vi köper i Sverige bara innehåller en massa socker är en ren myt.

152
227
TowerOfGray:
javan skrev:

Att barnmat som vi köper i Sverige bara innehåller en massa socker är en ren myt.

Oavsett så är det inget som en frans ska äta. 

144
82
javan:
TowerOfGray skrev:

Oavsett så är det inget som en frans ska äta. 

Kan du utveckla varför det är en dålig idé att ge ögonfransar mosad frukt utan tillsatt socker? Jag promotar inte detta som ett helfoder öht.

Den enda anledningen att CGD blivit populärt är ju att det är extremt bekvämt då det innehåller allt en frans behöver. 

Du kan uppnå samma resultat med insekter och frukt.

129
75
Skane:
Man ska även pudra foderinsekterna med kalk & vitaminer. Frukt kan ges - om man fixar det med kalk. 

Kackerlackor är bra! :D

152
227
TowerOfGray:
javan skrev:

Kan du utveckla varför det är en dålig idé att ge ögonfransar mosad frukt utan tillsatt socker? Jag promotar inte detta som ett helfoder öht.

Den enda anledningen att CGD blivit populärt är ju att det är extremt bekvämt då det innehåller allt en frans behöver. 

Du kan uppnå samma resultat med insekter och frukt.

Tror du har missuppfattat.
Det jag pratar om är just barnmat. Det ska absolut inte en ögonfrans eller annan typ av gecko ha. 
Googla barnmat och gecko så får du upp många situationer där folk har matat dom med det och geckon har blivit helt missbildad för att inte har fått i sig mineraler och vitaminer den behöver. 
Alltså MBD. Samma sak med jelly pots. 

CGD där emot ska vara en vardaglig diet och tillgänglig till geckon. Den kan leva på endast CGD hela livet utan några problem.

Frukt och egen gjord mos kan man ju absolut mata med. Bara du har koll på hur du ska göra och blanda ihop.

Insekter kan man ge någon gång i veckan och pudra varannan med calcium. Utan D3 om du har UVB lampa och med D3 om du inte har UVB lampa.

Dom bästa insekterna att mata med i min mening är dubia kackerlackor. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild