EmanuelKarl skrev:
Skulle tro att 98% av djurägarna (åtminstone av djurägarna som hänger på forum och ens försöker ta bra hand om sina djur) som matar med levande nu för tiden gör det för att det behövs. Kommer inte ihåg ordagrant vad det stod i lagen, men har diskuterats många gånger här på forumet att det lagen egentligen säger är att man inte får orsaka onödigt lidande för foderdjuren, och att den är lite av en tolkningsfråga men en populär tolkning är att det är tillåtet om man testat allt annat för att få ormen att äta. Har man en orm som vägrar äta levande får man välja mellan att låta ormen svälta till döds, tvångsmata eller ge den levande, de flesta tar det sista, därefter det mittersta. Har för mig att någon här på sidan frågade någon på jordbruksverket om det skulle vara tillåtet att ge kräsna ormar levande om man har valet mellan det och att låta ormen svälta, och fick svaret att det var en vettig tolkning.
Jag har, vad jag kommer ihåg, inte sett en enda medlem här på forumet mata med levande i onödan under de 6 åren jag hängt här och läst varenda tråd som lagts ut
Om vi nu tycker att en (visserligen beroende på ormart) snabb men plågsam död är ett stort problem tror jag att uppfödningen är ett större. T.ex råttor är väldigt sociala djur som behöver väldigt mycket aktivering. Jag tror inte direkt att de frysta råttorna man köper i djuraffären har fått så mycket uppmärksamhet innan den hamnade där
Men de två procenten som du skriver om, varför ska inte även de få informationen? :)
Jonas_ skrev:
Detta har diskuterats sen jag köpte min första orm i början av 90-talet...
Jag håller helt med EmanuelKarl!
Ska vi vara riktiga så står jordbruksverket för rekommendationer och inga lagar. Har man en orm som svälter och efter år vägrar äta dött är det i min mening ett onödigt lidande för ormen? Så det är ett moment 22 i stort sett :)
Ingen seriös människa matar med levande bytesdjur. Men en äkta djurvän tar till metoder som krävs givetvis. Lite sunt förnuft kommer man långt med.
Vill inte diskutera detta igen, finns säkert hur många trådar och inlägg som helst om detta ämnet :)
Hur som helst står det såhär på jordbruksverkets hemsida:
”Det är inte tillåtet att använda levande djur som foder, eftersom djur som sväljs levande, kramas till döds eller dödas med gift dör på ett plågsamt sätt.”Givetvis måste en orm få den maten som den kräver, om det då är ett undantagsfall kan man tolka lagen som att djuret får äta levande föda - bara för att ormen inte ska lida.
Jag vet att de flesta här på TD inte vill göra fel, och matar således med död föda. Jag gjorde denna tråd för att några inte vet om lagen. Jag känner många som äger många ormar, de har aldrig behövt mata med levande - de förstår inte varför de skulle göra det.