hjälp med kameleont!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

30
2
Alma090:
hej hej! Jag hade tänkt att skaffa en valid cameleon/yamen cameleon, och undrar om man behöver typ en värme källa? Txp lampa eller matta :D

Medlem i GHF
3149
1760
EmanuelKarl:

Den här sidan har ett väldigt detaljerat skötselråd om arten. Kolla in det:
www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/c_calyptratus

Som jag tolkar det behövs en värmekälla för en solplats, och skulle tro att lampa är bäst för att få ödlans temperaturreglering (finns nog ett mer fancy ord för det men har hjärnsläpp) så naturlig som möjligt. Tänk också på att de är dagaktiva så de behöver UVB. Tror HID är bland de vanligare alternativen då de ger både värme och UVB, de kostar lite mer men håller också längre än många billigare UVB-lampor (som fortsätter lysa länge men slutar avge UVB efter några månader) så i längden tjänar du på det, och ljuskvaliteten är mycket bättre än billigare alternativ. Har dock inte hängt med så mycket på belysningsfronten så kanske finns nyare alternativ.

302
254
Bowery:
HID ballast med keramiksockel och en ex solar raptor tycker jag är outstanding. Använt det till grekiska landsköldpaddor, superbra! Speceillt då man kan ställa ballasten i 3 varierande W, 35,50 samt 75 W. Visst ett komplett HID paket är inte gratis men enligt mitt tycke absolut bäst om du behöver både värme samt UVB. Var dock uppmärksam på strålningen, ca 1 år brukar raptorn hålla UVB bra, sedan dags för byte, låt dig inte luras, tempen håller den i flera flera år, men uvn avtar som sagt successivt under 1 års tid!

Lycka till :)

302
254
Bowery:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/solar-raptor-hid-50-w-med-drivdon-och-armatur.html

Ta en koll där, även mega ray är grymt, haft både solar raptor samt mega ray, jämt skägg mellan dessa skulle jag säga :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild