Greven78 skrev:
Ja, vad tycker man här?
Jag kommer definitivt att trampa på lite mer än tår här men forum är forum. Vi kan försöka hålla god ton ändå. Lycka till det.
Mycket snack om att smuggla in djur och att de är vildfångade. Jag håller med om att det inte skall gå till så. Men jag håller inte med om att det skall förbjudas att ta in djur från naturen.
Men jag vill att det skall ske under MYCKET mer kontrollerade former. Inte att rensa områden från alla djur eller om det är en hotad art i just den regionen.
Men att förbjuda vildfångat kan faktiskt vara FÖRÖDANDE för just det djuret och dess omgivning. Det är ju trots allt förstörande av miljöer som är den värsta boven, troligtvis för alla djur(och växter). Och om man då inte får fånga djur, för att äta eller sälja, så försvinner intresset för lokala invånare att skydda just det området. Att säga att ni inte får avverka denna skog, eller anlägga en gruva här, eller bygga en damm (fördämning) hjälper inte jättemycket om ingen tar upp striden. Och det är där lokalinvånare gör sitt. Om de inte får fånga den dabbagamen så kan den järngruvan byggas där. Om inte någon får fånga kardinaltetror i den bäcken så kan de lika gärna hugga ner djungeln och förstöra bäcken på det sättet.
Så det jag menar är, tar man bort ett stort intresse att bevara så kan det gå sämre. Och inkomsten för att fånga dessa kameleonter gör att familjen i denna lilla by kan köpa en get eller nya kläder. Eller få råd att ha sina barn i skolan.
Så om det blir mer lagligt och kontrollerat så KAN det bli bättre. Att behöva smuggla gör att priset blir lågt för den som fångar. Det gör att djuren får den sämsta möjligheten att överleva. Det gör att fler har möjlighet att få dem djur som önskas.
Ni får gärna komma på fler positiva anledningar. Tänk om djuren fick åka flyg med mål att få ett drägligt liv i ett terrarium. Inga strider, inga rovdjur, gott om mat och då vidare.
Och var kommer de djur vi har, från allra första början. Inte från påskharen i alla fall.
Det finns fångstkvoter för krabbor, varför inte för varaner?
Varför får inte djurparker sälja djur till privatpersoner? Det skulle göra att djur inte behövdes avlivas. Likaså djur som tagits i tullen. VARFÖR SKALL DE AVLIVAS? Den som smugglat har förlorat. Ge djuren ett bra hem istället. Mycket snack om sjukdomar här, men seriöst, avmaska dem eller något, och sälj till dem som är intresserade. För rätt peng. VinnVinn för tull och andra. Inte för smugglare.
Så det jag har försökt få fram här är: Nej till smugglade djur, ja till vildfångade.
chytrid, b sal svampen kommer från vildfångade från Asien, som håller på att slå ut hela populationer av groddjur världen över. Hade man skippat vildfångad hade detta inte skett. Istället för at fånga in de kan personerna som bo där känna pengar på ekoturism och människor får åka in dit och se de i deras naturliga miljö så att deras träd, bäckar och själva djuren bevaras. Krabbor förökar sig otroligt mycket mer än varaner, likså tetror så konsumption av de är inte jämförbart.