Nu är inte jag någon erfarenhet av denna arten, men vill ändå dela med mig hur jag själv researchar miljö när jag försöker lära mig om ett djur.
Det första är att ta reda på det latinska namnet. I detta fallet kom jag fram till Sternotherus men inget artnamn. Det går att finslipa med rätt artnamn.
Sen kollar jag på Google efter en karta för utbredning. Googlar artnamn+ distribution. Här kan man se en karta för genus Sternotherus:
www.researchgate.net/figure/1-Distribution-of-the-Stinkpot-Sternotherus-odoratus-Reprinted-from-Ernst-CH-JE_fig1_267424636På kartan kan man se att åtminstone familjen förekommer så långt norrut som norra lake michigan, men bara en tunn sträng. I södra lake michigan är den däremot mycket vanlig i alla väderstreck. Det är riktigt bra, för där ligger både en stor sjö och en stor stad. Det brukar vara mycket lätt att hitta pålitlig väderdata därifrån.
När jag googlar Chicago climate kan man hitta tex detta:
www.currentresults.com/Weather/Illinois/Places/chicago-temperatures-by-month-average.phpLägsta och högsta temperatur april till oktober 4 respektive 29 grader. Med vintrar som kan gå ner till minus 9 grader.
Kollade också vattentemperaturen. Hittade detta:
www.watertemperature.net/united-states/lake-michigan-water-temperature.htmlMaj till oktober. Lägsta 4,1 och högsta 22,1 grader.
Nu vet jag inte om just din art lever just där. Men att säga att temperaturen måste vara 22 grader hela tiden är nog helt orimligt. Reptiler är växelvarma djur och väl anpassade till den miljö de lever i naturligt. Vattnet i min damm som bara får sol 6 timmar om dagen i Göteborg är uppe i 19 grader just nu. Det leder mig att tro att det är fritt fram att släppa ut en padda direkt nu utan särskild tillvänjning.
Mvh
Magnus