marann13 skrev:
Hej jag har varit mycket oaktiv i flera år nu inom denn hobby och sålt av alla mina tidigare djur och terarium. Tidigare hadde jag djungelpython, skäggagam, kungssnok (kalifonsk om jag inte mins fel) och en del olika skalbaggar. Detta va emellan perioden jag va 13-15år men nu tar jag studenten om ca 2 veckor har stabilt jobb och känar en bra summa pengar.
Därför vänder jag mig hit för råd eller mer vad man skulle kunna säga tipps. För ca 2 månader sedan införskaffade jag mig ett ca 100 liter akvarium för att börja med fiskar men känner endå at det kke inte är riktigt rätt. Så vad för djur hälst hyfsat låg underhålling och skulle passa bra i ett 30x80 akvarium. Har även funderat på saltvatten akvarium men blir nog i framtiden sånnafall.
Tack för svar Mvh Kungen
Hej! Jag är en nyare orm ägare. Har nu haft min trynsnok i ca 2 månader (kanske lite mer) och känner att det är toppen.
Som vanligt skall man alltid göra mer reseacrh, men om du är sugern på att skaffa reptil/orm, så rekomenderar jag trynsokar.
Daglig skötsel behövs ej.
Luftsfuktighet är ca 30-50%, som rumsluftfuktigheten i husen. (Under tiden som dem ömsar kan man ge dem en fuktighetslåda för säkerhets skull)
Vattnets byts ut lite då och då och jag diskar vattenskålen någon gång i veckan.
Min trynsnokshane äter 1 gång i veckan (får plocka upp efter honom lika ofta då)
Har en värmematta igång 24h /dygn och timer på hans värmelampa.
Det är bra att ge dem bottensubstrat som dem kan gärva i , som aspen, bok spån (deras nos är till för att gräva), värmematta, värmelampa (ej måste, men bra att ha). Sedan några grottor och vattenskål. Så engångs kostanden är någon slant, men ej överdirvet.
Dock så är utbudet av trynsnokar inte lika stort som vissa andra, vilket gör dem lite dyrare. Däremot så är det ej ett överdivet pris och beroende på morph, så är det olika kostander (finns även många morpher som man kan välja på :D).
Så ja. Dem är 'rear fanged venomous' (bakåt tandat giftiga), men ej farliga för människor. Dem kan ha lite attityd ibalnd, men bits väldigt sällan. Kan 'tämjas' med regelbunden hantering.
Hanar blir ca 40-50 cm och honor ca 80 cm(+?). Så man kan 'välja' storlek själv.
Vädligt söta och unika små ormar. Inte supermycket jobb, okej pris (?) och super fina! Rekomenderar trynsnokar!!