Snäcka med andra djur i samma terrarium??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
10
MiaDaFish:

Hej! 

Som titeln lyder så undrar jag om det finns andra djur man skulle kunna ha i samma terrarium som afrikansk jättesnäcka? 

Planerar bygge av större terrarium med regnsystem och lite annat skoj, och hade varit kul om man hade kunnat ha fler djur än bara snäckorna där i att titta på! :) 

Funkar t.ex. grodor? ödlor? 

De måste ju kunna ha samma krav på miljö i terrariet, och har försökt leta efter djur som lever naturligt i samma miljö, utan att vara en risk att skada snäckan.

Medlem i GHF
3135
1741
EmanuelKarl:
MiaDaFish skrev:
Hej! 

Som titeln lyder så undrar jag om det finns andra djur man skulle kunna ha i samma terrarium som afrikansk jättesnäcka? 

Planerar bygge av större terrarium med regnsystem och lite annat skoj, och hade varit kul om man hade kunnat ha fler djur än bara snäckorna där i att titta på! :) 

Funkar t.ex. grodor? ödlor? 

De måste ju kunna ha samma krav på miljö i terrariet, och har försökt leta efter djur som lever naturligt i samma miljö, utan att vara en risk att skada snäckan.

Jag hade nog hållt mig till andra ryggradslösa djur om jag skulle blanda arter med snäckor. Sett många lyckade terrarium med snäckor, någon form utav vandrande pinnar/löv, millipeder, någon kackerlacka (ej någon som förökar sig explosionsartat och tar över allt). Själv har jag haft ett terrarium med den mixen minus snäckorna (i mitt fall hade jag Diapherodes gigantea, Extatosoma tiaratum, Ophistreptus guineensis och Lucihormetica subcincta). Självklart inte vilka arter som helst inom dessa djurgrupperna, de måste dela samma miljökrav och du bör göra artspecifik research så de har samma krav på klimat och inte har några specifika egenskaper som gör dem olämpliga, men det borde ge dig en ledtråd.

Sen hade jag gjort ett stort och fint terrarium hade snäckor varit det sista jag stoppat in där. Jag skulle tippa på att varje sorts regnsystemdysa hade lagt av direkt om en stora snäcka hade klättrat över dem och lyckats klibba ned hålet där vattnet kommer. I min erfarenhet blir varenda växt äten på (alternativt helt nerbajsat), särskilt ens favoritväxter man stoppar in, och de bajsar ned hela glaset. Har sett några fina snäckterrarium men inga utan tydliga spår av snäckorna. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild