Kungspyton har sår på huvudet, hjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
theodor:
Min kungspyton har som sagt fått ett sår på huvudet nyligen och jag tror att det kommer från att hon försökte klämma sig igenom två stenar. Ska jag behandla det på något särskilt viss eller läker det sig av sig självt? Det ser inte ut att vara så särskilt djupt eller så särskilt stort. Ska jag sätta henne i ett karantäns terrarium? Hur ska det vara uppsatt isåfall?

Jag lägger upp bilder imorgon

78
29
Insecta:
theodor skrev:
Min kungspyton har som sagt fått ett sår på huvudet nyligen och jag tror att det kommer från att hon försökte klämma sig igenom två stenar. Ska jag behandla det på något särskilt viss eller läker det sig av sig självt? Det ser inte ut att vara så särskilt djupt eller så särskilt stort. Ska jag sätta henne i ett karantäns terrarium? Hur ska det vara uppsatt isåfall?

är du orolig då går man till veterinär, om du skrapar knäcket går du till en läkare för undersökning ?  tänk lite  :)?

36
12
GrontApple:

Är väl inte alla som har tillgång till en veterinär som tar på sig reptiler. Beror på var man bor, tyvärr.

Theodor, jag är långt ifrån expert på detta men två förslag:

Det första är att ringa eller chatta med en internetveterinär och fråga om råd. Jag vet att minst en (kommer tyvärr inte ihåg vilken) erbjuder ett första "besök" gratis. Nyttjade det själv när min katt blev dålig och det fungerade bra. Då kan du få råd om hur du ska ta hand om ormen.

Andra alternativet - om du är säker på att såret är ytligt och inte ser infekterat ut - är att badda med någon antiseptisk lösning. Dock utan bedövningsmedel då reptiler inte tål det. På amerikanska forum rekommenderas "betadine" men jag vet tyvärr inte vad den svenska motsvarigheten är. Du kanske kan fråga på apoteket?

Hoppas att det läker fort för din kungspyton!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
theodor skrev:

I stort sett omöjligt att svara på för någon som inte sett några bra skarpa bilder på skadan :) 

Antagligen läker det själv... men jag skulle försökt hålla det hyfsat rent ( åter igen beroende hur skadan är.) Finns klorohexidin och liknande på apoteket att köpa för att göra rent sår. Destillerat vatten kan också funka. Ormar har grymt bra läkkött dock. 

Karantän låter överkurs i dagsläget. 

Alla mina svar är baserade på mer eller mindre gissningar och generella råd då jag inte vet hur djupt såret går, om det är öppet osv osv. Lycka till.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild