HJÄLP MIN SKÄGGAGAM BLÖDER!!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Casperml:
Hej

Har 1 hona och 1 hane i samma terraie. Vet att detta inte fungerar och nytt terrarie är beställt. Men så blev honan biten jätte hårt av hanen. Så detgblev ett öppet sår som blöder. Vad ska jag göra?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Nej att solitärt levande djur som reptiler inte bör samleva på en liten begränsad yta tycker man folk borde veta bättre om en bit in på 2000-talet men många envisas fortfarande :) Jag syftar då på många aktiva i hobbyn och ingen enskild människa. Så ta inte illa upp.

Nu när skadan redan är skedd är det bara hålla uppsikt över såret och hålla det rent. På apoteket kan man köpa klorohexidin, eller hur det nu stavas, alltså typ destillerat vatten och annan sårtvätt och rengöra dagligen med.

Reptiler har generellt mycket bra läkkött så det borde inte bli några bekymmer. Skulle det bli infektioner i såret måste såklart en veterinär uppsökas alternativt åtminstone kontaktas. 

Lycka till. 

62
39
Gloster:
Jag brukar använda alsollösning (obs. lösning ej sprit) på djur vid sår om såret ser ok eftersom det är lite mildare än klorhexidin.

4
7
Lizardettee:
Koksalt och håll torrt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild