Tropfrog skrev:
Vilket av det du citerat menar du är bullshit? (Förövrigt ett olämpligt uttryck i ett diskussionsforum)
I princip samtliga påståenden, därav det passande uttrycket. Har man ingen erfarenhet i ämnet kanske man inte skall svara, eller i alla fall inte skriva en text som kan tolkas av nya i hobbyn som att alla rör är lika bra när det de facto är fel.
Tropfrog skrev:
Du säger ju själv att variationen är stor inom märkena.
En skillnad på 1 i UVi får anses som litet i sammanhanget och oftast ingenting man behöver bry sig i då den naturliga differansen är större och UVi/fergusonzoonerna är mer av riktlinjer, men det är bra att veta om det. Därav vikten av att kunna mäta själv.
Om jag köper ett arcadiarör vet jag mellan tummen och pekfingret var jag hamnar i UVindex, det kan jag aldrig veta med kinarör då de varierar ordentligt mellan rör(utöver att de tappar uvb fort). Det märket som är ett av de bättre och det som är enklast att komma över är Arcadia, då är det också det som rekommenderas. Det handlar inte om smygreklam utan att folk som vet och mäter rekommenderar det som är bäst i längden.
Tropfrog skrev:
Medhåll på att tyskproducerade prylar oftast håller högre kvalité än kinaproducerade. Det ligger i sakens natur och gäller inte bara lysrör. Men hur närma sanningen tycker du att man kommer genom att jämföra två helt nya lysrör från två olika tillverkare? Det med tapp över tid nämnde jag inte, men kan man ju knappast fångas i ett sånt test. Inte heller avvikelsen inom respektive märke.
Därav vikten att mäta själv med jämna mellanrum. Bra rör, exempelvis arcadia har ett litet initialt tapp för att sedan hålla samma värde under lång tid (jag har burkar där jag haft samma rör i 15 månader med ungefär samma uvi), sedan kan man flytta dem till mindre krävande djur. Kinarör (4 av 5 märken i hobbyn) är all over the place och kan vara slut redan efter 3 månader.
Frigg skrev:
Jag äger ingen solarmeter för tillfället, men bra skrivet och tror det är dags att köpa en :)
Tycker jag du skall göra. Det är solarmeter 6.5 man skall ha (finns ett par andra märken som gör samma mätare)
Frigg skrev:
Känns bara som en djungel för en som är ny inom reptiler med alla dessa rör/lampor och prylar som behövs.
Mitt tips är att gå med i en herpetologisk lokalförening :) Annars är vi här på forumet också.
Mvh. Hans