Nybörjare med orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Hamp0o0s:
Hej,

Jag har aldrig haft en orm förut men funderar på att skaffa en. Jag har en yta på 140 cm i längd, 50 cm i bredd och 50 cm i höjd. 
Vill helst inte ha en för stor då jag vill att den ska trivas bra i sitt terrarie.

Några rekommendationer för orm?

45
77
logain:
Enligt reglerna kan du maximalt ha en 125 cm lång orm i detta terrarium. Populära arter som kan passa är exempelvis: Majsorm, Mjölksnokar samt vissa kungssnokar. Läs på skötselråd på dessa och se vilken som kan passa dig.

44
36
Masala:
Majsormar är trevliga och okrångliga ormar, i mitt tycke.

De är dessutom relativt enkla att sköta, lätta att få tag på och ligger bra i pris. Finns i massa fina morpher (färgvariationer) och är pigga, aktiva och roliga att ha. 

2
0
Hamp0o0s:
Masala skrev:
Majsormar är trevliga och okrångliga ormar, i mitt tycke.

De är dessutom relativt enkla att sköta, lätta att få tag på och ligger bra i pris. Finns i massa fina morpher (färgvariationer) och är pigga, aktiva och roliga att ha. 

Okej tack. Har också sett strumpebandssnoken (Thamnophis sirtalis) och tycker att den kanske skulle passa. Många säger att den är bra nybörjar orm och den blir runt 60-100 cm. 

Har hittat en ny plats i rummet nu med samma mått som förut fast med oberoende takhöjd. Så jag har liksom 200 cm i höjd tillgängligt.

Men har för mig att majsormar kan bli uppemot 150 cm. Är inte det för stort med tanke på storleken på mitt terrarium kommer vara?

44
36
Masala:
Strumpebandssnoken är supertrevlig också. Äter varierat och går att hålla flera stycken ihop. Kör på det om du är mest sugen på dem.

Bra val, jag skulle gärna ha sådana själv, men får lugna mig lite nu med tre sorter.

Min majsorm är 7 år och 115 cm, så de varierar lite. 

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Hamp0o0s skrev:
Hej,

Jag har aldrig haft en orm förut men funderar på att skaffa en. Jag har en yta på 140 cm i längd, 50 cm i bredd och 50 cm i höjd. 
Vill helst inte ha en för stor då jag vill att den ska trivas bra i sitt terrarie.

Några rekommendationer för orm?

I det terrariet kan du ha en orm upp till 150 cm. Tex Majsorm,kungssnokar, kungspyton. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild