Tips på hur man matar med Dubia

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
3
KMR:
Hej,

Jag har två unga dvärgskäggisar och jag vill mata dom med Dubia.
Det fungerar ganska bra om odlan tar den direkt men om Dubian inte äts direkt så gräver den ner sig eller gömmer sig så att ödlan inte hittar den.
Har ni några bra tips på hur jag ska göra så att dubian inte gömmer sig. Jag har testat med lite skålar av olika slag men dom lyckas alltid rymma eller så hittar ödlorna inte dom.
Vad tror ni om en större varient av denna? www.zoo.se/exo-terra-feeding-dish.html

722
384
Johnexotics:
Tångmata eller lägg skäggisen i en större förvaringslåda sen mata där i dom kommer nog ta sig ur dvs skålar om dom inte har höga kanter

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

Märket "Trixie" har en matskål där kanterna går inåt så foderdjuren inte tar sig ur lika lätt. Jag tycker de fungerar rätt bra.

www.trixie.se/se/Startmeny/Smadjur/Skalar/Matskal_keramik_kanin_Bl__frg_13_cm_400_ml?id=60743

21
9
Frigg:
Jag använder en matskål från trixie som är till för katter. Kanterna går inte inåt utan är raka men det har fungerat bra för mig.

15
3
KMR:
Tack för svaren. Jag ska kolla in trixie skålen. Den kanske finns på den lokala zoobutiken. :-)

21
9
Frigg:
KMR skrev:
Tack för svaren. Jag ska kolla in trixie skålen. Den kanske finns på den lokala zoobutiken. :-)

www.arkenzoo.se/keramikskal-vitbla?59683

En liknande ja använder, glatta sidor så kackerlackorna inte tar sig ut. :)

99
86
murbo:
Jag använder dessa: www.ikea.com/se/sv/p/galej-vaermeljushallare-36418000/

De funger toppen så länge kackisarna inte är xl :-P

Aldrig haft något problem med förrymda dubier men tilläggas är att jag har ögonfransar och de tar ju lite mindre storlek än skäggisar :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild