Värmematta hjälp!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

46
32
Zootenance:
Hej

jag installerade en värmematta under ett terrarium, och har kopplat den till en termostat. Upptäckte att aluminiumramen på terrariet liksom vibrerar när man rör vid det! Kopplade ur värmemattan direkt. Är det fel på värmemattan? Eller på termostaten? Eller är det någon del av mattan som ligger mot ramen och orsakar detta? Är det strömförande?

250
245
Formula76:
Det är svårt att svara på om mattan ligger imot ramen, det ser du nästan bäst själv.

Ligger kabeln i kläm under ramen? 
Kolla om där är brott på kabeln nånstans.
Ligger där nått annat imot ramen?

46
32
Zootenance:

Formula76 skrev:
Det är svårt att svara på om mattan ligger imot ramen, det ser du nästan bäst själv.

Ligger kabeln i kläm under ramen? 
Kolla om där är brott på kabeln nånstans.
Ligger där nått annat imot ramen?

Hej! Tack för hjälp! Ja kabeln ligger mot ramen på undersidan lite, dock inte i kläm men löper mot ramen. Värmemattan ligger inte mot ramen men den där elkontaktgrejen på mattan där kabeln fäster i mattan, ligger mot ramen.

250
245
Formula76:
Om där inte är öppna skadade kablar, eller den är skadad på annat vis så har jag svårt att se hur den skulle kunna leda ström.

Ta gärna en bild på alltihopa så kanske man ser nått annat.

4
2
Chrull:

Jag har samma fenomen hos mig. Lite oklart vad som orsakar fenomenet, men jag tror att ramen fungerar som en antenn och plockar upp 50Hz brum från elnätet. Totalt ofarligt och vibrationerna försvinner om du jordar ramen.

Drar du lite lätt längs ramen med ett finger (torr hud) känner du vibrationerna, men om du fuktar fingret så försvinner de. Fukten gör att du leder bättre och potentialskillnaden försvinner.

Jag har löst det genom att jorda mitt terrarium direkt till jordbläcken på grendosan där jag har värmen och belysning inkopplat.
Oklart om djuren märker av fenomenet, ramen borde bete sig som en Faradays bur, dvs strömen leds på utsidan.

Samma känsla kan uppstå på lampor och andra elektriska apparater med metallchassi. Kallas elektrovibration
en.wikipedia.org/wiki/Electrovibration

46
32
Zootenance:
Chrull skrev:
Jag har samma fenomen hos mig. Lite oklart vad som orsakar fenomenet, men jag tror att ramen fungerar som en antenn och plockar upp 50Hz brum från elnätet. Totalt ofarligt och vibrationerna försvinner om du jordar ramen.

Drar du lite lätt längs ramen med ett finger (torr hud) känner du vibrationerna, men om du fuktar fingret så försvinner de. Fukten gör att du leder bättre och potentialskillnaden försvinner.

Jag har löst det genom att jorda mitt terrarium direkt till jordbläcken på grendosan där jag har värmen och belysning inkopplat.
Oklart om djuren märker av fenomenet, ramen borde bete sig som en Faradays bur, dvs strömen leds på utsidan.

Samma känsla kan uppstå på lampor och andra elektriska apparater med metallchassi. Kallas elektrovibration
en.wikipedia.org/wiki/Electrovibration

Ok! Hur jordar jag terrariet? Värmemattan är jordad i sig gissar jag eftersom kabeln på termostaten är jordad.

46
32
Zootenance:
Jag har nu bytt ut värmemattan mot en ny, och var noga med att den inte ligger mot ramen. Och ÄNDÅ samma fenomen att ramen vibrerar/surrar när man rör den. 

250
245
Formula76:
Zootenance skrev:

Ok! Hur jordar jag terrariet? Värmemattan är jordad i sig gissar jag eftersom kabeln på termostaten är jordad.

Är mattan verkligen jordad? Det brukar de inte vara när allt är helgjutet i plast.
Men nu när jag tänker efter har jag haft liknande fenomen i ett aluminumram akvarie, en lätt statisk känsla i ramen. 
Antar att det kom ifrånljusrampen på så vis som Chrull beskriver. Inget farligt, bara lite obehagligt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild