EmanuelKarl skrev:
Köper man en ögonfransgecko får man förövrigt med återbesök med fri kloklippning, har jag missat något i skötselrådet här på sidan tro? Jag har också lärt mig mycket annat nytt från deras hemsida såsom att skal till eremitkräftor är levande reptiler, att juvenila dabbagamer bör äta 75% insekter och maskar, att skägg- och dabbagamer bör erbjudas artfränder för att man ska få ut maximal glädje av sitt djur, att ögonfransgeckos tillhör "öken ödlor" och att mjölkgrodor inte kräver batterier.
Utan att tillfära särskilt mycket till diskussionen tycker jag företaget verkar väldigt oseriöst (inte baserat på slarvfel på hemsidan utan det andra som kommit fram i tråden), och inte bör stöttas varesig man köper djur eller tillbehör, samt att man bör vara jädrigt försiktig med att köpa djur från djuraffärer (med vissa få undantag) även om det kanske ser okej ut vid första anblick.
haha ja alltså beskrivningarna är både roliga och sorgliga. Enligt Aschberg har företaget en rejäl omsättning så någon måste ju handla där uppenbarligen. Men också många anmälningar till Länsstyrelsen på sig men verkar samtidigt gå under radarn?? Länsstyrelsen kanske är ute och mäter att ett vindskydd till kreatur inte är en halv centimeter för lågt istället.
Jag håller med, man ska vara uppmärksam vid köp av djur i butik. Jag nämnde tidigare att jag köpt djur där butiken har samarbete med en närbelägen och känd uppfödare, alla uppgifter om denne finns på härstamningsbeviset man får.
Nån gång har jag på andra ställen frågat vad djuren kommer ifrån och personalen svarar glatt -ett namn jag inte kommer ihåg just nu- men de kan inte förklara riktigt vad det är. Djuren kommer till dom i små lådor, that's it. Dom verkar inte bry sig så mycket. Och ingen mer information kan man få, som att det är hemligt.