Få klappa afrikansk jättesnäcka på museum?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
RilleRock:
Hej allesamman!

Jag håller på att bygga en utställning till en museiliknande verksamhet och funderar på om det vore möjligt att låta besökarna få klappa en afrikansk jättesnäcka. Jag köper i så fall in ett gäng snäckor så att ingen snäcka behöver tjänstgöra mer än någon timme om dagen. Tror ni sniglarna skulle må dåligt av det? Jag har förstått att de är sociala djur, men det kanske blir too much? 

Jag vet att skansenakvariet har en tarantellaspindel som besökarna får klappa. Ser ni det som problematiskt?

Slutligen har jag idé om att bygga ett stort terrarium som besökarna kan stoppa in huvudet i underifrån för att komma nära djuren och vara på ungefär samma ögonhöjd. Tror ni att snäckorna skulle ta skada av det?

53
21
Zarg:
Sniglar absorberar ju väldigt mycket via huden, och man rekommenderas ju ha rena och vältvättade/blöta händer innan hanteringen. Salter från huden e.tc är nog irriterande för djuret. Men möter man dessa kriterier så bör det väl inte vara några problem. De är mycket intressanta djur och lär nog kunna rekrytera människor till hobbyn och bättre syn på djur man annars finner lite läskiga.

722
384
Johnexotics:
Dessa är inga  djur man kelar med och om skansekakvariet har en del där folk få klappa fågelspindlar tycker jag är det är fel. men det är min personliga åsikt. men dom skulle nog inte ta skada om man försiktigt rör dom på skalet. Men det räcker med en person gör nått korkat så kan det kosta en snäckas liv.  

101
91
Trypto:
Håller med föregående om att de inte är några keldjur direkt, av flera anledningar. Tänker dels på det faktum som nämndes ovan, att det kanske inte är så bra att ständigt utsättas för de salter och oljor vi har på händerna (även om det nog krävs en hel del för att en snäcka ska ta skada av det), men även att man måste vara medveten om andra risker så som mantelkollaps (vilket kan hända om man lyfter en tung snäcka i skalet) samt risken för att råka klämma åt runt nyutväxten på skalet som då lätt går sönder.

Kan även tillägga att beroende på art och individ så kan snäckor vara ganska skygga djur vid hantering; jag har en snäcka som alltid kryper in i skalet och släpper ifrån sig en bubblande vätska (vilket är ett tecken på stress) de få gånger jag plockar upp den. En sådan individ, som bara ligger och tjurar inne i skalet, är ju inte så rolig eller intressant att hantera.

210
273
Lordguras:
Vad är en tarantellaspindel 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild