Sköldpaddsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

53
21
Zarg:

Så då var det dags igen. I min lilla lägenhet så kommer vardagsrummet få lida för ett 160x60x50-bygge där en landsköldpadda kommer att få spendera sitt första år om ett par månader.

Så, med sticksåg så kapade jag konstruktionsplywood (10mm) till önskade mått, och förborrade hål för skruv (gjort tabben förut där jag skruvat direkt in i plyfa och skiten sprack).

2st 45x45-reglar på mitten för struktur, men också för att kunna bäras lättare.
Det kommer även agera som en ram för det halvtak jag sedan kommer att implementera.

Kablam! Nu var botten på plats också.
Kunde svära att jag hörde dammsugaren svära ute i hallen.

Ville se hur allt kommer att se ut i framtiden på sin plats, och det glädjer mig att trots att jag lekt galen professor med måttståck, sticksåg e.tc så är terrariet bra i vinklar och mått. Det är ca 1.5cm mindre i bredd och längd än bänkskivan det ska stå på.

Körde primer, grundfärg samt vattenbaserad lackfärg i halvblank vit färg på insidan.
Som ni märker så reglade jag upp hörnen också. Detta för att jag dels hade reglar över, men också för att få skivorna att sitta ordentligt.
Gjorde dom ca 2cm kortare så att framtida halvtaket på 15mm kan ligga dolt, oavsett vilken sida jag väljer att placera det på.

Utsidan fick en halvmatt, svart lackfärgsfinish. Körde Beckers Elegant - vattenbaserad lackfärg.
Ska enligt färgbutiken vara ofarligt när det härdat. Då det dessutom kommer vara minimalt med fukt på insidan så känns det ännu bättre.

Håller nu på och bygger ett halvtak som precis som namnet säger täcker ena sidan (fram till regeln).
På detta kommer jag ha en kombinationslampa (värme + UVB HID) i lampkåpa.
Problemet jag har är att jag önskat placera denna lampa direkt på ett nät/galler, och måtten är 50x60cm. Jag kan verkligen inte för mitt liv hitta ett lämpligt nät. Allt är antingen galvaniserat, och enligt forum e.tc så är galvaniserat nät/plåt giftigt även att bara ha en värmelampa på. All perforerad plåt/nät jag hittar har mått som t.ex 100x30cm, vilket betyder att jag hade behövt kapa och ha 2 bitar bredvid varandra.... Så projektet står stilla på 95% just nu. Hoppas ni gillade!

26
53
RIBRI:
Hej jag förstår att Galvat orsakat oro pga Zinkförgiftning. Men för landsköldpaddor  i torrare klimat blir det ett mindre problem. Fukt/duscha gör man inte alltid för landsköldpaddor, dock kan man bada dom pga matsmälltning/rengöring. Ser ju ut att det bli bra enl bilder.  Bygga terrarie Hör med någon privat plåtslagare/ventilationsteknik ang plåt/nät Kanske en stuvbit ?. Varför tar du inte galler inom ugn/kylskåp. Lycka till. Känns som ditt ärende förekommit tidigare här på sidan, men absolut lycka till.

53
21
Zarg:

RIBRI skrev:
Hej jag förstår att Galvat orsakat oro pga Zinkförgiftning. Men för landsköldpaddor  i torrare klimat blir det ett mindre problem. Fukt/duscha gör man inte alltid för landsköldpaddor, dock kan man bada dom pga matsmälltning/rengöring. Ser ju ut att det bli bra enl bilder.  Bygga terrarie Hör med någon privat plåtslagare/ventilationsteknik ang plåt/nät Kanske en stuvbit ?. Varför tar du inte galler inom ugn/kylskåp. Lycka till. Känns som ditt ärende förekommit tidigare här på sidan, men absolut lycka till.

Hej! Tusen tack!
Jag hittade faktiskt något som var helt perfekt. På Bauhaus så säljer de insektsnät i rostfritt stål. Tror att 120cm x 60cm gick för 199kr.
Det är SÅ starkt. Det känns starkare än det ExoTerra använder på sina tak. Idag kommer taket på terrariet att bli helt klart :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild