Galvaniserat stål, hur noggrann behöver man vara?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

53
21
Zarg:

19Bumbi skrev:
Du ska upp i ganska höga temperaturer för att galvad plåt ska börja släppa ifrån sig gifter. Sålänga du inte fäster lamphållaren direkt i plåten så ska det inte vara några problem. Dessutom så ventileras luften ut genom taket då värmen stiger. Jag är svetsare och har jobbat många år med metall-bearbetning.. 

Så en 150W värmelampa lutad mot vore inga problem?

44
34
19Bumbi:
Zarg skrev:

Så en 150W värmelampa lutad mot vore inga problem?

Lutad mot, som i ståendes ovanpå? eller hur menar du? Kan du hänga lamphållaren i tex en krok mellan plåten och sockeln ska det inte vara några problem. 

53
21
Zarg:

19Bumbi skrev:

Lutad mot, som i ståendes ovanpå? eller hur menar du? Kan du hänga lamphållaren i tex en krok mellan plåten och sockeln ska det inte vara några problem. 

Sorry, formulerade mig lite fumligt.
Hade ju helst velat ha det så som jag har på mina Exo-Terra, där lampkåpan ligger direkt på nätet. Men jag vet inte riktigt vad den direkta temperaturen på kontakt blir av en 150W-lampa.

44
34
19Bumbi:
Zarg skrev:

Sorry, formulerade mig lite fumligt.
Hade ju helst velat ha det så som jag har på mina Exo-Terra, där lampkåpan ligger direkt på nätet. Men jag vet inte riktigt vad den direkta temperaturen på kontakt blir av en 150W-lampa.

Då skulle all värme gå genom plåten. Jag skulle inte rekommendera det på galvat isf. 

53
21
Zarg:

19Bumbi skrev:

Då skulle all värme gå genom plåten. Jag skulle inte rekommendera det på galvat isf. 

Ah, som jag befarade då. Då blir det mer googlande då, haha. Jag kan bara hitta perforerad stål i max 25/30cm bredd. Och biten jag behöver är 50x60. Hade helst inte velat kapa och ha 2 bitar bredvid varandra då det blir bättre struktur / support i ett enda stycke.
Nästan funderat på att köpa ståltråd och skapa mitt egna nät.

44
34
19Bumbi:
Zarg skrev:

Ah, som jag befarade då. Då blir det mer googlande då, haha. Jag kan bara hitta perforerad stål i max 25/30cm bredd. Och biten jag behöver är 50x60. Hade helst inte velat kapa och ha 2 bitar bredvid varandra då det blir bättre struktur / support i ett enda stycke.
Nästan funderat på att köpa ståltråd och skapa mitt egna nät.

Nu vet jag inte vad för djur det är till, men du kan bygga en ram och köpa gnagar nät i aluminium som du häftar på, eller köpa en plåt i önskade mått och borra hålen själv, om du har tid;) 

53
21
Zarg:

19Bumbi skrev:

Nu vet jag inte vad för djur det är till, men du kan bygga en ram och köpa gnagar nät i aluminium som du häftar på, eller köpa en plåt i önskade mått och borra hålen själv, om du har tid;) 

Tror du om denna? www.bauhaus.se/insektsnat-for-kallarfonster-aluminium-60x120cmgo-to-description

Aluminiumnät 120x60cm hade fungerat perfekt med måtten iallafall. Men hade ett myggnät orkat en belastning på 300-400gram även om den var fastspänd på önskvärt sätt?

Kan så lite om dessa grejer tyvärr....

44
34
19Bumbi:
Zarg skrev:

Tror du om denna? www.bauhaus.se/insektsnat-for-kallarfonster-aluminium-60x120cmgo-to-description

Aluminiumnät 120x60cm hade fungerat perfekt med måtten iallafall. Men hade ett myggnät orkat en belastning på 300-400gram även om den var fastspänd på önskvärt sätt?

Kan så lite om dessa grejer tyvärr....

Du behöver nog sätta ditt en två reglar tvärs över för att säkert kunna bära upp lampan

53
21
Zarg:
19Bumbi skrev:

Du behöver nog sätta ditt en två reglar tvärs över för att säkert kunna bära upp lampan

Ohja! Jag tänkte göra så att taket i princip är 2 skivor där nätet är imellan. Ungefär som ett fönster. Skivorna i sig kommer skruvas ihop med 10st skruvar runtom för jämn fördelning så det kommer i princip vara trä mot trä som pressar ihop.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild