Nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
4
Degen:

Har nyss införskaffat oss ett Exo Terra 45x45x60.

Detta är en helt ny värld för mig då jag alltid varit en pälsdjursmänniska om man nu kan säga så.
Men efter att sonen blivit extremt allergisk så var vi tvungna att göra oss av med vår älskade lilla mops.

Då sonen är av stort intresse för djur så tänkte vi upprätthålla det för han och då ska vi skaffa familjen en ögonfransgecko.

Har läst på så mycket vi kan och förstår att det är en bra nybörjare ödla så det verkar passa oss utmärkt. 

Nu när vi ger oss in på nya marker så vill vi göra det helhjärtat och tänker då bygga oss ett vivarium.
Vi har läst bloggar samt kollat på oändligt många Youtube-klipp på olika tillväga gång sätt. 

Är nya medlemmar här bland er och tar gärna emot alla råd vi kan få. Vi kommer att starta en lite blogg här på sidan så är man nyfiken på vårt lilla projekt får man gärna följa vår resa där.

5477
4193
Tropfrog:
Vad kul! Alltid lika spännande att följa nybörjare. Välkommen!

Mvh
Magnus 

731
388
Johnexotics:
Degen skrev:
Har nyss införskaffat oss ett Exo Terra 45x45x60.

Detta är en helt ny värld för mig då jag alltid varit en pälsdjursmänniska om man nu kan säga så.
Men efter att sonen blivit extremt allergisk så var vi tvungna att göra oss av med vår älskade lilla mops.

Då sonen är av stort intresse för djur så tänkte vi upprätthålla det för han och då ska vi skaffa familjen en ögonfransgecko.

Har läst på så mycket vi kan och förstår att det är en bra nybörjare ödla så det verkar passa oss utmärkt. 

Nu när vi ger oss in på nya marker så vill vi göra det helhjärtat och tänker då bygga oss ett vivarium.
Vi har läst bloggar samt kollat på oändligt många Youtube-klipp på olika tillväga gång sätt. 

Är nya medlemmar här bland er och tar gärna emot alla råd vi kan få. Vi kommer att starta en lite blogg här på sidan så är man nyfiken på vårt lilla projekt får man gärna följa vår resa där.

ska bli kul att följa :)

5477
4193
Tropfrog:
Jo, det där med vivarium vs terrarium.

Terra kommer ifrån latin och betyder jord. Viva kommer också ifrån latin och betyder levande. Amerikanerna använder mer korrekt vivarium för burkar med levande djur i och terrarium för burkar de odlar växter i. Vi i Sverige och många delar av Europa använder lite mer felaktigt terrarium  för burkar med levande djur och "skåp" eller terrarium för burkar med växtodling. Men med en större internationalisering så är det inga gränserna skarpa, det flyter liksom ihop.

Det kan tyckas vara ett rätt petiga inlägg från min sida. Men poängen är att det egentligen inte är någon skillnad på terrarium och vivarium i vår del av världen. Den lilla skillnaden ligger i att du får mest amerikanska träffar när du söker inspiration med ordet vivarium och kulturen i USA är ofta att hålla djur i mindre burkar än här. Det är inga problem för dig som redan skaffat lämplig burk.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Tropfrog skrev:
Jo, det där med vivarium vs terrarium.

Terra kommer ifrån latin och betyder jord. Viva kommer också ifrån latin och betyder levande. Amerikanerna använder mer korrekt vivarium för burkar med levande djur i och terrarium för burkar de odlar växter i. Vi i Sverige och många delar av Europa använder lite mer felaktigt terrarium  för burkar med levande djur och "skåp" eller terrarium för burkar med växtodling. Men med en större internationalisering så är det inga gränserna skarpa, det flyter liksom ihop.

Det kan tyckas vara ett rätt petiga inlägg från min sida. Men poängen är att det egentligen inte är någon skillnad på terrarium och vivarium i vår del av världen. Den lilla skillnaden ligger i att du får mest amerikanska träffar när du söker inspiration med ordet vivarium och kulturen i USA är ofta att hålla djur i mindre burkar än här. Det är inga problem för dig som redan skaffat lämplig burk.

Mvh
Magnus 

Så som jag har förstått det är ordet "terrarium" ett vivarium med en inriktning på torrt klimat. Att säga terrarium även för vivarium med fuktig miljö är dock vedertaget. Se en.wikipedia.org/wiki/Vivarium

Men för att återgå till ämnet:
De tipsen jag kan ge är att försöka variera fodret så mycket som möjligt, samt att vara noga med att använda vitaminer och kalcium. Även om många av de CGD-blandningar som finns är jättebra så skulle jag ge ödlan insekter då och då för att låta den jaga.

Ett annat tips är att se till att det dels inte blir för blött i terrariet (eller vivariet om man ska vara sån), och samtidigt inte för torrt. Det kan såklart vara svårt att veta som nybörjare, men skapar man en del i terrariet som är lite fuktigare, t.ex. att man har en liten burk man fyller med mossa som man fuktar extra i, så ger man ödlan möjlighet att förflytta sig dit om den skulle behöva extra fukt vid t.ex. ömsning.

Något jag upplever är ett vanligt fel som många nybörjare gör är att man inte tar tillvara på höjden i terrariet. Ögonfransgeckos är trädlevande och man kan sätta in en massa grenar och korkbarksrör för att ge dem bra med möjligheter att klättra och gömma sig. 

Lycka till med er gecko, och välkommen till hobbyn!

5477
4193
Tropfrog:
anders skrev:

Så som jag har förstått det är ordet "terrarium" ett vivarium med en inriktning på torrt klimat. Att säga terrarium även för vivarium med fuktig miljö är dock vedertaget. Se en.wikipedia.org/wiki/Vivarium

Jo, jag läste wikipedia efter att jag skrivit inlägget. Kul att artikeln definierar min koi damm och mitt växthus som vivarium också. Då har jag ju fler än jag trodde:).

I vilket fall så är väl slutsatsen att ordet terrarium funkar bra att använda för detta projektet i ett terrarieforum i Sverige.

Mvh
Magnus 

143
72
Ezrath88:

Välkommen till terrariedjur's värld :).
Ögonfransgeckos är väldigt fina reptiler och lätthanterliga :). Och de kräver inte så mycket. 
Tänk på att ögonfransgeckos är aktiva på nätterna och man kanske inte ser dem på dagen.
Om du vill ha tips på inredningen till ert terrarium så kan du kolla på det här inlägget :). 

www.terrariedjur.se/forum/thread/10766/1/

Mina geckos gillar deras inredning som jag har fixat till dem :). 

3
4
Degen:

Hej alla,

Så kul att ni visar intresse, kommer med största sannolikhet behöva er hjälp under vårt projekt. 

Vi tar allt med lite ro här hemma just nu samtidigt som vi inhandlar till terrariet så fortsätter vi att läsa på. 

Jag har också förstått att de i USA som bygger terrarium inte har samma lagar som vi har här. Men där blev jag inte direkt så förvånad. 

Idag har det inhandlats frigolit, fogskum och 100% silikon som är mögelfri vilket var väldigt viktigt från det jag läst mig till. 

Tanken är att ha allt inhandlat till helgen och då påbörja projektet :) 

143
72
Ezrath88:
Det ska bli trevligt att få följa ert projekt :). Ett tips, om ni ska lägga upp bilder via telefon så brukar det funka bättre om man tar screenshot på bilden/bilderna som man vill lägga upp här:).

3
4
Degen:

Ezrath88 skrev:
Det ska bli trevligt att få följa ert projekt :). Ett tips, om ni ska lägga upp bilder via telefon så brukar det funka bättre om man tar screenshot på bilden/bilderna som man vill lägga upp här:).

tack för tipset :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild