Kattsand istället för excavator sand ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
11
Infected13:
Någon här som använt betonit baserad kattsand som gräv vänlig sand till sitt Terrarie ?

Kan man använda endast kattsand eller måste man blanda med vanlig sand ?
Hur har ni blandat isf?

Eller är det helt enkelt slöseri med Tid?
Ska bara ha sand till två stycken stora petboxar...

26
8
julia455:
Kör ju inte på det själv, och tror till och med det kan vara farligt för en del terrariedjur.

722
384
Johnexotics:
Infected13 skrev:
Någon här som använt betonit baserad kattsand som gräv vänlig sand till sitt Terrarie ?  

Kan man använda endast kattsand eller måste man blanda med vanlig sand ?
Hur har ni blandat isf?

Eller är det helt enkelt slöseri med Tid?
Ska bara ha sand till två stycken stora petboxar...

Till min scorpio maurus kör jag en blanding med Excavator lera med Jord och blästersand  blandat det sen fukta lite så leran aktiveras 

28
11
Infected13:
julia455 skrev:
Kör ju inte på det själv, och tror till och med det kan vara farligt för en del terrariedjur.

Betonit är ren lera och innehåller inte några parfymer eller konstiga grejer.

28
11
Infected13:
Johnexotics skrev:

Till min scorpio maurus kör jag en blanding med Excavator lera med Jord och blästersand  blandat det sen fukta lite så leran aktiveras 

När du skriver fukta, hur mkt vätska innebär det?

722
384
Johnexotics:
Svårt och säga hur mycket då jag gick på känsla. Gick mest efter när jag tyckte var en bra balans med allt. Och skoperionen verkade gilla det då den gräver en del. Så teta dig fram sakta jag använde en sprayflaska

36
23
DeathAdder:
Jag skulle inte använda kattsand till något terrariedjur. Det är gjort för att absorbera vätska.. Vilket då innebär att det kan torka ut djuren med. Låt kattsanden vara till kattlådorna.  :) 

102
100
jonnyake:
Ren bentonit (blandat med sphagnum och/eller torv) används en del inom pilgiftshobbyn i USA, men jag vet att det finns hobbyister här i Sverige som använt det. Så om det används tillsammans med något annat bör det vara ofarligt.

Men som sagt, hitta en kattsand med ren bentonit utan parfymer och andra grejer. Testa och berätta för oss sen hur det gick vetja :)

Mvh Jonny

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Jag har använt det för att blanda ut med sand och vatten för att sedan forma en grotta till min skäggis sen.
Fungerar kanon och är helt ofarligt.
Kostar dessutom en bråkdel av vad excavator sanden kostar.

Jag använde mej av denna, vilket kostar ca 20 kr för 5kg.
Excavator sand kostar ca 10ggr så mycket.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Flyers90 skrev:
Jag har använt det för att blanda ut med sand och vatten för att sedan forma en grotta till min skäggis sen.
Fungerar kanon och är helt ofarligt.
Kostar dessutom en bråkdel av vad excavator sanden kostar.

Jag använde mej av denna, vilket kostar ca 20 kr för 5kg.
Excavator sand kostar ca 10ggr så mycket.

Vad för proportion sand/kattsand hade du och blev det riktigt hårt efteråt?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild