Automatisering av temperatur och luftfuktighet i terrarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

210
109
Norrby89:
precis kommit in i detta med reptiler igen efter 12 år. Började lite med en Ögonfransgecko igår men går redan nu i tankar om expandering (större terrarium till att börja med).

Men tekniknörd som jag är så vill jag försöka göra allt så pass automatiserat som möjligt (pluggar till elektronikigengör) så det är ganska givet. är tyvärr inte kunnig nog att bygga ett helt eget system från grunden och tycker dom alternativ som finns till specifikt terrarium är lite väl saftiga i pris.

Kom sedan på att Zigbee har en uppsjö med allt möjligt och drog ihop detta paket.

Gateway
www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losningar/nedis-smartlife-smarta-hem/nedis-smart-klimatsensor-p51712
temp/fuktighets sensor
www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losningar/nedis-smartlife-smarta-hem/nedis-smart-klimatsensor-p51712
sen två
www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losningar/nedis-smartlife-smarta-hem/nedis-smartlife-wi-fi-smart-plug-fjarrstrombrytare-p51378

754kr och sedan kombineras med ett Dusk Minion set. 

är det något jag missar eller något uppenbart som gör att detta inte skulle funka ? jämfört med liknande system där bara temp eller en hygrostat kan gå på dubbla.

22
11
Arazand:
Jag går i samma tankar. Styr redan ljus med Deltaco wifi dosor och Google Home. Man skulle även kunna köra deltaco doserna till Dusk minion, men frågan har varit, hur man ska fånga upp info om luftfuktighet. Nedis ser ganska bra ut prismässigt.

Glöm inte Zigbee controllern, oftast denna som kostar pengar. :)

210
109
Norrby89:
Arazand skrev:
Jag går i samma tankar. Styr redan ljus med Deltaco wifi dosor och Google Home. Man skulle även kunna köra deltaco doserna till Dusk minion, men frågan har varit, hur man ska fånga upp info om luftfuktighet. Nedis ser ganska bra ut prismässigt.

Glöm inte Zigbee controllern, oftast denna som kostar pengar. :)

andra länken är en klimatsensor =) trådlös ca 5cm i diameter batteri som håller ett år

5472
4190
Tropfrog:
Vill inte vara en glädjedödare, men tror att det är några saker du missat:

Mätning av luftfuktighet är ganska så avancerat. Pålitliga sensorer är mycket dyra. Du får inte en pålitlig sensor för de pengarna.

För att få mer än 99% av signalerna att gå fram krävs redundanta system, det antar jag att detta inte är enbart på priset.

Många mottagare stör lätt ut varandra om de sitter för nära varandra, vilket de ofta gör i en terrarieapplikation.

För kritiska system rekommenderas inte att ha styrsignaler trådlöst baserat på ovan nämnda begränsningar. I vissa fall kan det vara ok att trådlöst föra över instruktioner som sedan hanteras per tråd mellan en lokal enhet och det som styrs.

Men fråga tillverkaren om de tror att det är en bra ide innan du köper. En av signal som inte går fram kan resultera i katastrof.

Edit: läste på lite om produkterna. Verkar som att logiken lagras på en server någonstans i världen och inte i enheten. Då tillkommer osäkerheter i serverns uppetider, din bredbsndsleverantörs och din routers pålitlighet. Jag skulle säga att detta skulle vara ett stort nej för mig, skulle inte våga.

Mvh
Magnus

210
109
Norrby89:
Tropfrog skrev:
Vill inte vara en glädjedödare, men tror att det är några saker du missat:

Mätning av luftfuktighet är ganska så avancerat. Pålitliga sensorer är mycket dyra. Du får inte en pålitlig sensor för de pengarna.

För att få mer än 99% av signalerna att gå fram krävs redundanta system, det antar jag att detta inte är enbart på priset.

Många mottagare stör lätt ut varandra om de sitter för nära varandra, vilket de ofta gör i en terrarieapplikation.

För kritiska system rekommenderas inte att ha styrsignaler trådlöst baserat på ovan nämnda begränsningar. I vissa fall kan det vara ok att trådlöst föra över instruktioner som sedan hanteras per tråd mellan en lokal enhet och det som styrs.

Men fråga tillverkaren om de tror att det är en bra ide innan du köper. En av signal som inte går fram kan resultera i katastrof.

Edit: läste på lite om produkterna. Verkar som att logiken lagras på en server någonstans i världen och inte i enheten. Då tillkommer osäkerheter i serverns uppetider, din bredbsndsleverantörs och din routers pålitlighet. Jag skulle säga att detta skulle vara ett stort nej för mig, skulle inte våga.

Mvh
Magnus

Självklart har du helt rätt i vissa delar. Att enheterna stör ut varandra är nog helt beroende på system. Jobbat för Verisure i flera år och med deras system så funkar det mer eller mindre felfritt så länge det inte är annan elektronik för nära själva centralen. 

Sen är jag nog inte så orolig för att den skulle missa att slå av värmen tillexempel då jag precis som idag när allt sker manuellt fortfarande måste ha koll. Och detta för min del blir mer bara för att. Sen är såklart det ultima att bygga en egen styrbox och med trådade sensorer samt redundanta system, men det får bli till hösten/våren 2022 när jag kan peta in det utbildningen. 

Dock att logiken inte körs lokalt va mindre lockande däremot. Antar nog att det bästa är att fråga klasskamraterna om tips/hjälp att göra något enklare system till att börja med. 

5472
4190
Tropfrog:
Värmen är inte lika allvarligt som luftfuktigheten. Om du kör regnsystemet på fuktighetsstyrning och den ger fel värden eller missar en signal så tömmer du hela reservoaren.

Mitt arduinoprojekt är snart klart. Kanske till sommaren. Jag kommer att dela med mig av koden gratis, men ta en symbolisk summa för snygg 3d printad låda med logo. Den körs helt lokalt och kräver att man kopplar in datorn med sladd för att justera parametrarna. Kanske ett kul projekt för en blivande elektronikingengör?

Mvh
Magnus 

22
11
Arazand:
Jag har inte haft problem med övrig enheter för smarta hem utanför terrariet. Vet inte varför det skulle störra ut varandra där, särskilt när eldosan använder en teknik och sensorn en helt annan teknik. Dom arbetar inte ens på samma frekvensspan. :)

Det bör inte vara något problem, däremot om man hade flera zigbee på samma ställe kan det absolut bli problem.

Runt mitt terrarium ligger det just nu 2 Deltaco eldosor(wifi) som styr belysning i terrariet och för en hylla med spotar som belyser annan del av rummet kopplad i samma gren dosa med typ 4cm mellan rum, 60 cm ovanför ligger en wifi övervakningskamera och spelar in och skickar till min server här hemma. 3 månader har detta varit igång utan någon störning.

Enda problemet är när man tappar internet. Då kan man få problem, men då kan man sätta ett larm så att google skickar ett sms till din telefon t.ex.

Man hade relativt enkelt kunnat fulhacka en fuktighetsmätare ifrån valfri terrariebutik, identifiera vilken krets som mäter luftfuktigheten, stoppa in det i en arduino eller raspberry pi och köra allt lokalt om man vill det. En kaliberad fuktighetsmätare är dyrt, men en "good enough" kostar några tior. Vill man ha total kontrol kostar en modul för 49kr ifrån electrokit och kan användas arduino. (www.electrokit.com/en/product/digital-temperature-and-humidity-sensor-dht11/)

En hemmabyggd lösning med arduino är aldrig snygg dock...

All automation har risker, men å andra sidan om jag frågar vad du åt till middag för 4 dagar sedan och vilken färg det var på dina strumpor just nu så märker man snabbt hur dåligt människominnet är och the human factor också är en risk...

Jag har ett terrarium som jag bara ska ha växter i, kanske ska ta och testa det här lite noggranare i detta när jag byggt klart det och får något anekdotiskt långtids resultat.

PS. Dina två översta länkar är samma länk. :)

5472
4190
Tropfrog:
Yes, all automation har sina risker. Men är det bra uppbyggt så har det mindre risker än manuell hantering. En sekundtimer på ett regnsystem tex är välbeprövat, driftsäker och har mindre risk än manuell sprejning. För att inte tala om tidsbesparande.

Jag är glad att du har kört hemautomation i tre månader utan att tappa en enda signal. Jag har kört hemautomation i 6 år och har andra erfarenheter. Mitt terrarium har jag haft i 3,5 år. En enda felaktig signal vid fel tillfälle skulle kunna ödelägga det, därför väljer jag att inte köra trådlösa signaler. Belysningen kan jag uppdatera logiken via telefonen när jag är hemma och ser att allt uppdateras som det ska. Hade det funnits liknande lösning på klimatstyrning hade det varit mycket intressant.

Mvh
Magnus 

22
11
Arazand:
Ganska säker på att IFTTT kan köras i lokala nätverk och över ethernet om man vill använda kabel och isolerat. Jag hade fel. IFTTT har inte stöd för lokalt nätverk men det finns alternativ som verkar kunna använda deras bibliotek som kan. Och IFTTT har open source bibliotek för de flesta hemautomation standarderna samt raspberry pi, arduino och andra micro controllers.

Men själv ska jag ta och testa köra det med internet access på mindre skala. Mitt jobb är nätverkstekniker på dagtid (frilans illustratör på nattetid) så jag vet att det går att lösa och gå det att vara stabilt även trådlöst. Blir bara lite planering.

Dumb fact. Ekologiskt glas som används i nya hus och interiörer innehåller tillräckligt stora mängder järn för att glaset ska kunna agera som en farafay bur och därmed isolera en radio källa. Med andra ord ett terrarium byggt av sådant glas kan vara en radio signals fängelse. Samma sak med stålnätet på toppen av många terrarier. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild