Halsbandsleguan, problem med ögon

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
2
Elvil:

Hejsan min halsbandsleguanshona är egentligen i dvala nu. Men idag så såg jag när hon kröp lite till ett annat ställe att ögonen inte var öppna alls.

Hon hade problem med ögonen precis innan hon gick i dvala och det verkade som att detta var samma sak så jag provade att rengöra med koksaltlösning och tops men det verka inte fungers. Hon verkar också väldigt mager så jag trugade i henne en kackerlacka. Inte riktigt säker om hon verkligen ville ha den. Vad tror ni det kan vara med ögonen? Bifogar bild (ett par veckor gammal)

Vi funderar på om det kan vara kvalster, men vi kan inte se några.
Tack.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Jag rekommenderar att du tar din ödla till en veterinär som kan kolla det där istället.

6
2
Elvil:
Flyers90 skrev:
Jag rekommenderar att du tar din ödla till en veterinär som kan kolla det där istället.

Jag tog henne till veterinären med svullnaden och då fick vi medicin som vi skulle ge henne varje dag men den hjälpte inte och ögonen har vi inte varit hos veterinären med. Veterinären visste inte vad som var fel med svullnaden. Förresten kan man ta koksaltlösning  i ögonen varje dag eller är detta skadligt?

5477
4193
Tropfrog:
Om veterinären har svårt att finna orsaken så är det fortfarande det bästa att gå tillbaka till dem med djuret. Veterinären har då uteslutit en möjlighet och kan gå vidare med en annan. Ingen hobbyist med bara en bild tillgänglig kan ge en bättre diagnos än veterinären som ser djuret live. Om du får förslag på åtgärd i denna tråden så skall du ta med den input till veterinären som kan göra en professionell utvärdering av förslaget innan du testar det.

Mvh
Magnus 

731
388
Johnexotics:
Håller med Magnus gå tillbaka för det där ser inte bra ut 

6
2
Elvil:

Tack för svar. Ska försöka få en ny tid hos veterinären, tidigare har det varit flera veckors väntetid för undersökning.

Under tiden baddar jag ögonen med koksaltslösning, eller är det någon som tror det kan vara dumt?

Medlem i SHF
112
82
do_it:
Har du höjt upp temp o lystimmar så den inte längre dvalar? Det är nog knappast ngn fara att badda ögonen med koksalt. Är den mager , kan det vara vätskebrist oxå , har du testat ge den vatten med pipett?

508
304
Jonas77:
Stopp, herregud. Koksaltlösning är ju den starkaste saltlösning som finns, jag hoppas innerligt att det menas fysiologisk saltlösning här (0,9%).
Det där ögat ser riktigt illa ut, hitta en kunnig veterinär. Inget någon kan föreslå i ett forum lär hjälpa denna infektion.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild