Halloj!
Tänkte att jag skulle bolla lite ideer och erfarenheter med er ang att föda upp foderdjur som INTE luktar så förjävligt som möss gör.
Såhär är det, jag har en liten majsorm som haft en jäkla massa problem, tills jag började föda upp eget foder. Vips så var alla hennes problem som bortblåsta. Har nu under sommaren haft en stor bur med en grupp på 3 möss i uthuset men nu när det började bli kallt fick jag avliva dem. Det tycker jag är lite tråkigt då jag ändå är mån om alla mina djur oavsett vad dem är till för och tycker dem förtjänar lite mer än så. Vill gärna ha ett mer året runt lösning. Plus att sambon klarar inte av att vara i uthuset när mössen är där på sommaren.
Inne har jag frigående kaniner och chinchillor så lite djur lukt fins ju men dem luktar knappt något i min mening.
Eftersom jag bara har en orm så behöver dem inte producera 2810 ungar utan 4-5 per/mån räcker väl.
Här är lite vad jag tänkt på.
Möss - Luktar, går inte
Nataler- Det lutar mest åt dessa men läser delade meningar om lukten samt verkar svåra och få tag på. Erfarenheter? Någon i dalarna/västmanland som har?
Råttor - Luktar, behöver väldigt stor bur. Står mig för nära som husdjur då jag haft flera grupper som keldjur.
Marsvin - för stora ungar för tillfället
Guldhamster - Svåra att para ihop, gillar ormar ens hamster?
Dvärghamster: Små och svåravlade
Gerbil - Hade varit perfekta men vad jag förstått verkar inte ormar gilla dem pga någon bismak dem inte gillar. Sant, Falskt?
Degus/Chilla: För stora, lång dräktighetstid.
Kaniner: För stora ungar, krockar med mina frigående kaniner då jag redan har en kastrerad hane.
Fler tips, och tankar mottages gärna! Tex funkar det med gerbiler? Luktar nataler?