Kvalster skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
6
Systerbus:
hej,
Tror en av mina skäggagamer har kvalster runt ögonen.
Haft henne en månad och såg att hon va sandig runt ögonen för någon dag sedan. Rengjorde försiktigt med en tops men det  kom det tillbaka dagen efter & såg då att det inte va sand utan små små djur. 
googlat runt och kommit fram till att det är kvalser=(
Ser exakt ut som nån av bilderna på kvalster på Anticimex sida.
Har en äldre skäggis(ca 2 år) i terrariet oxå men han har inte smittats...än=/
Vad gör jag?
finns det nått sätt att behandla själv eller är det veterinär som gäller?
tänkte totalsanera terrarium O dela av det på miten så Kent den äldre skäggisen inte oxå får kvalster tills ohyran e borta.
Känner lite panik eftersom jag vet dom suger blod och dom sitter så nära hennes ögon=(

Nån som har några råd,tips??

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Om det är kvalster så kommer den andra också ha det inom kort, det är därför man sätter nya djur i karantän när man skaffar dem. 
Att bara dela av det på mitten hjälper inte, kvalster kan klättra. 

Det finns medel att köpa som du sprayar terrariet och djuren med. 

1
1
Pajjen:
Jag fick kvalster på mina 2 skäggisar, gick å köpte Exner petguard på zooaffären. Bara att spraya och låta torka in. Mina var ca: 6mån då och 1 flaska räckte för att få bort det på dom. Sen måste du ju även göra rent terrariet, har du ett karantänkar att ha dom i under behandlingen. ( ca: 2v tror ja d tog)

Mvh Pajjen

13
6
Systerbus:
tack för svar. 
Nybörjarfel av mig att inte ha ett nytt djur i karantän (som jag gör med nya växter) för hon såg så fin o frisk ut=/
Fått låna ett terrarium att ha som kantän åt den ena ödlan och låta den äldre vara kvar i deras terrarium, efter nogrann rengörning. 
Men tänker nu att båda kanske bode hållas i karantän var för sig o låta deras stora stå tomt och under tiden? Så att man e säker på att det är helt kvalsterfritt innan dom får flyttta in igen?

10
3
Kristoferkaos:

Hej!
För lite mer än ett år sen fick min dotters skäggagam kvalster. Jag tänkte att jag skriver hur jag löste det, så får du ta med dig vad du vill av det.

Vi upptäckte först enstaka kvalster just runt ögonen som du skriver, samt i hslsvecken. Det stod snart klart att upprepade bad inte skulle vara tillräckligt, de ökade i antal och jag beställde då Exner petguard över nätet.

Jag behandlade ödlan och tog henne till en provisorisk låda med värme osv.

jag tömde terrariet helt på inredning - slängde substratet och skrubbade grenar, bark och skålar. Sedan sprayade jag terrariet i två omgångar och var speciellt noga kring bakgrunden som jag till sist hade beslutat låta vara kvar. 

Sedan lät jag ödlan flytta tillbaka (fast med sparsam inredning) eftersom plastlåda inte skulle vara lämplig någon längre tid. Efter två veckor upprepade jag processen. 

Sedan såg jag inga kvalster på en månad.
Men de kom tillbaka.

Min flaska Exner var då slut både hemma och där jag beställt ifrån vilket gjorde att jag tittade på alternativ.
Jag köpte då en flaska Frontline Vet på apoteket och genomförde samma procedur som tidigare med totalsanerat terrarium och behandlad ödla. 

jag har sen dess inte sett ett enda kvalster, vilket jag är oändligt glad för!

Lycka till!

13
6
Systerbus:
Tack!
Testar med Exner först då det inte e så giftigt men läser överallt att dom inte e helt lätta att bli av med så kanske får köra frontline sen endå.
Hemska små kryp....

509
305
Jonas77:
Tittar man på innehållsförteckningen för medel som Exner så imponerar det inte.
Se till att få en bild av krypen och se om du kan använda någon vererinär-app (coronatider) så kan du få Ivermektin utskrivet på recept. Det fungerar och är enligt mig det enda rätta mot kvalster om man verkligen vill bli av med dem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild