Tips för kungspyton mottages gärna

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
3
Sollenstrumpa:

Hej!
jag tänker skaffa en kungspyton och vill höra era tips kring dessa djur. Har haft två strumpebandssnokar i drygt 10 år när jag var tonåring så jag har generell ormvana samt även stor djurvana i största allmänhet. Jag har även kollat upp en massa fakta så jag tror att jag fått med allt men vill ändå gärna höra era tankar och idéer. Jag har tittat ut en uppfödare som verkar vettig, kunnig och proffsig men jag tar gärna emot tips på andra bra uppfödare i Sthlms-regionen, gärna nära Solna. Jag kan även köpa terrarium från uppfödaren men jag tar gärna emot tips på prisvärda terrarier för en fullvuxen KP-hona så att jag slipper köpa nytt när ormen växer (jag vet att jag behöver flera små gömslen och annan inredning och över tid byta inredning vartefter ormen växer om jag skaffar en ung orm i ett terrarium stort nog till en vuxen KP-hona) Tack på förhand och ursäkta det långa utlägget. 
God jul på er!
/Daniel 

283
366
Cartaq:
Herpteks modeller är enligt mig det bästa, uppfödare finns det en uppsjö av.

275
187
peter68:
Håller med om att köpa ett för fullvuxet djur från början. Det finns ingen mening med att möblera efter ormens storlek, möjligen bortsett från vattenskålen. Jag hade struntat i gömmen och använt korkbark istället. Gott om det och grenar att klättra på.

9
3
Sollenstrumpa:
peter68 skrev:
Håller med om att köpa ett för fullvuxet djur från början. Det finns ingen mening med att möblera efter ormens storlek, möjligen bortsett från vattenskålen. Jag hade struntat i gömmen och använt korkbark istället. Gott om det och grenar att klättra på.

Jag hade inte nödvändigtvis tänkt köpa en fullvuxen men om jag köper en yngre så får jag möblera efter ormens storlek och ändra om vartefter. Klättergrenar var ett väldigt bra tips! Tror många inte tänker på de eftersom KP inte är kända klättrare. 

275
187
peter68:
Sollenstrumpa skrev:

Jag hade inte nödvändigtvis tänkt köpa en fullvuxen men om jag köper en yngre så får jag möblera efter ormens storlek och ändra om vartefter. Klättergrenar var ett väldigt bra tips! Tror många inte tänker på de eftersom KP inte är kända klättrare. 

Jag menar storleken på terrariet. Finns ingen mening med att byta efterhand som ormen växer. Finns ingen mening med att slösa pengar på temporära terrarier.

Grenar behöver vara tunna nog för att en liten orm ska kunna gripa runt dem, men generellt ser jag inga skäl till att inredningen behöver anpassas efter ormens storlek. Korkbarken får kanske staplas om och de mindre bitarna bytas ut mot större, men ser ingen mening med att hålla på med gömmen som byts ut efterhand som ormen växer.

Jag använde gömmen i början, men insåg att de är mest problem. Man kan inte stapla något på dem. De är för hala. De är för hala för ormen att klättra på också.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild