Min kungspyton äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

59
77
saturday:
Hej!

Jag har dilemma att min Elsa inte vill äta. Hon är ca 6 år gammal och runt 130 cm lång.

- Fryst foder nedan är alltså upptinat, bara så att det inte missförstås.
- Levande föda bör inte ges om det inte absolut behövs. Jag vet. :)

Hon är uppvuxen på levande (Föregående ägare) men han började vänja henne vid fryst strax innan jag tog över henne. Vi fick henne i juni. Därefter har vi kunnat ge fryst föda, det har fungerat hyfsat bra fram tills för några veckor sedan. Har gett henne en råtta varannan/var tredje vecka ungefär.

Nu har hon inte ätit på 5 veckor. Har först försökt med råtta (3 veckor),  nataler (4 veckor) och nu råtta igen (5 veckor).

Så fort hon känner doften går hon igång, man ser att hon går upp i attackläge. Jag håller fram djuret framför henne, men där är det som att det tar slut, hon luktar lite och sen drar hon sig tillbaka.

Hon verkar må bra i övrigt.

Jag har testat att mosa huvudet på den frysta råttan så att det kommer ut blod. Men jag får det inte att fungera trots det.

Någon som har ytterligare tips på vad jag kan göra? Alla tips välkomnas. Undrar lite också hur länge hon kan klara sig utan mat.

Jag börjar känna mig pressad att ge henne levande snart, men vill så klart helst undvika. Men jag kan få tag på det om det krävs.

5384
4125
Tropfrog:
Matvägrande kungspyton är en av de vanligaste frågorna här. Du är inte ensam.

Jag har inte arten själv. Men svaret på frågan är alltid det samma. Sluta stressa upp dig över det. 5 veckor är ingenting. Erbjud foder varannan vecka. Förr eller senare kommer den nog igen.

Men lägg gärna upp en bild på den. Så kan de som är erfarna av arten bedöma skick och hur länge du kan vänta innan det är dags att börja oroa sig eller ta till drastiska åtgärder.

Mvh
Magnus 

59
77
saturday:
Tack för svar. Det är ju inte det att hon är helt ointresserad. Tvärt om, så fort doften kommer går hon igång. Det är bara sista hugget som saknas.

Bild behövs nog inte än iaf. Hon ser ut som en KP utan några tecken på konstigheter. Hon är aktiv och rör sig mellan svalt och varmt.

Frågan är hur länge det ska gå innan det är dags att bli orolig och eventuellt ta till drastiska åtgärder då? Om 5 veckor inte är något att haka upp sig på menar jag.

Tropfrog skrev:
Matvägrande kungspyton är en av de vanligaste frågorna här. Du är inte ensam.

Jag har inte arten själv. Men svaret på frågan är alltid det samma. Sluta stressa upp dig över det. 5 veckor är ingenting. Erbjud foder varannan vecka. Förr eller senare kommer den nog igen.

Men lägg gärna upp en bild på den. Så kan de som är erfarna av arten bedöma skick och hur länge du kan vänta innan det är dags att börja oroa sig eller ta till drastiska åtgärder.

Mvh
Magnus 

5384
4125
Tropfrog:
saturday skrev:

Frågan är hur länge det ska gå innan det är dags att bli orolig och eventuellt ta till drastiska åtgärder då? Om 5 veckor inte är något att haka upp sig på menar jag.

Det beror på hur hon är i hullet idag. Därför jag tänkte att en bild kunde hjälpa de som kan avgöra sånt. Utan bild går det inte svara på.

Mvh
Magnus 

59
77
saturday:

59
77
saturday:
Bilder ovan. Nu ligger hon lite dolt, men ja.

Tropfrog skrev:

Det beror på hur hon är i hullet idag. Därför jag tänkte att en bild kunde hjälpa de som kan avgöra sånt. Utan bild går det inte svara på.

Mvh
Magnus 

5384
4125
Tropfrog:
Det där är en orm med massor av hull. Hur lång tid? Det kanske någon med mer erfarenhet av arten kommer att uttala sig om. Men det rör sig om månader, inte veckor.

Sitt still i båten så kommer bättre svar. God jul!

Mvh
Magnus

129
114
kekke:
Som sagt. 5 veckor kan inte ses som matvägran, långt ifrån. 
Rent av bara sunt att låta det gå varjeiernade tid mellan matning. 

Testa att erbjuda mat var 3e vecka från och med nu.  Upp till 5-7månaderutan mat bör inte vara som några helst promblem för en så välmatad KP.
Håll bara koll på hullet, och se till att det finns tillgång till vatten. 

Sen när den väl kommit igång skulle jag nog dra ner till att variera med 3-5veckor mellan matningarna  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild