Vad för levande växter kan man ha hos ögonfransgecko ???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

121
70
Mirpa:
EmanuelKarl skrev:

Den vanliga, Dracaena trifasciata

Men svärsmorstunga heter Sansevieria? Pratar ni om samma växt? 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Mirpa skrev:

Men svärsmorstunga heter Sansevieria? Pratar ni om samma växt? 

Alla arterna i Sansevieria har flyttats till Dracaena.

5477
4193
Tropfrog:
EmanuelKarl skrev:

Den vanliga, Dracaena trifasciata

Då är det ju en helt annan sak. Dracaena trifaciata är ju från tropiska Västafrika och väl anpassad till regnskogsklimat. Det har blivit en förvirring när dracaena blev sansiveria (om det nu verkligen är så, vet inte riktigt vad som gäller just nu). I vilket fall är förvirringen löst nu. Alltid en fördel att prata vetenskapliga namn, då allt annat kan förvirra.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:

Då är det ju en helt annan sak. Dracaena trifaciata är ju från tropiska Västafrika och väl anpassad till regnskogsklimat. Det har blivit en förvirring när dracaena blev sansiveria (om det nu verkligen är så, vet inte riktigt vad som gäller just nu). I vilket fall är förvirringen löst nu. Alltid en fördel att prata vetenskapliga namn, då allt annat kan förvirra.

Mvh
Magnus 

Om man googlar på svärmors tunga är Dracaena trifasciata den enda som kommer upp (och någon enstaka bild på en annan i samma släkte). Alltså den klassiska odödliga krukväxten med gula kanter (finns också de utan gula kanter) på långa "blad" som växer uppåt, som tidigare kallades Sansevieria trifasciata. Den kommer inte från tropiska västafrika, utan karg öken i Sydafrika som du skrev på föregående sida. Jag har faktiskt ingen susning om vad för namn som gäller just nu, men jag har tolkat det som att alla Sansiverias har flyttats till Dracaena så att den därmed hör dit nu men rätta mig gärna om jag har fel.

5477
4193
Tropfrog:
Dracaena trifaciata kommer ifrån tropiska Västafrika enligt mina googlingar.

Det verkar faktisk som att det stämmer att alla sansiveria flyttats till dracaena. För en amatör ter  det sig lite udda, då jag har svårt att se likheter. Jag får helt enkelt ända alla mina växt tags som det står sansiveria på :).

Det kommer alltid något gott ur diskussioner!

Mvh
Magnus 

121
70
Mirpa:
EmanuelKarl skrev:

Alla arterna i Sansevieria har flyttats till Dracaena.

Där ser man, man är föräldraledig i ett år och de byter namn på växterna... 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild