Vad för levande växter kan man ha hos ögonfransgecko ???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
reptil13 skrev:
Hej jag undrar vilka levande växter man kan ha hos ögonfransgeckos.
jag vet redan att man kan ha murgröna och gullranka några fler ???

Tacksam för svar :)

Svärsmorstunga

5477
4193
Tropfrog:
Jimmy skrev:

Svärsmorstunga

.......Är en växt ifrån karg öken i Sydafrika. På sommaren vill den ha så mycket sol och värme som är möjligt här på våra breddgrader och förhållande mycket vatten för en ökenväxt. På vintern gillar den kruttorrt och svalt, då går den i blom. Mycket trevlig doft som är den enda anledningen att jag odlar denna. De flesta arter som säljs i blomsterhandel blir 1 meter eller mer höga. Men det finns mindre, dock inte lika vanliga. Min favorit är sansiveria pinguicula. En kul miniatyr som växer på styltor för att kompensera sin litenhet.  

Den är inte direkt är skadlig för ögonfransarna. Men i sån miljö kommer rötterna ruttna förr eller senare. När de gör det så bryts växten som har väldigt högt vatteninehåll till en geleaktig sörja som luktar illa. Det har jag dock aldrig upplevt själv, bara läst om.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Den klarade sig fint i terrariet när jag hade den med crested. Ödlorna gillade att ligga och sova mellan bladen med huvet nedåt.

5477
4193
Tropfrog:
Jimmy skrev:
Den klarade sig fint i terrariet när jag hade den med crested. Ödlorna gillade att ligga och sova mellan bladen med huvet nedåt.

Om den klarade sig bra så hade ödlan det alldeles för torrt. Men jag tror inte att så var fallet.

Hur länge hade du den? Hur mycket växter den? Hur ofta och när blommade den?

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Geckon hade det fint. Jag tycker du bör lugna dig lite med dina pekpinnar och döma ut min djurhållning. Jag hade leca i botten ca 5 cm och ett tjockt lager med blandad torv och jord ovanpå. Regnsystem med 4 dysor så jag kunde ha precis så mycket fukt jag ville. Minst tre kullar ägg kläcktes i terrariet utan hjälp. Mao hade mina djur det fint. Svärmorstungan kanske hade det för fuktigt för din smak. Den trivdes kanske för att det var väl dränerad botten.. Den blommade aldrig och det var inte heller syftet. Syftet var att ha en växt med breda långa blad som gömsle för mina geckos.

Du kan väl berätta vad du haft för växter till dina crested geckos?

5477
4193
Tropfrog:
Jimmy skrev:
Geckon hade det fint. Jag tycker du bör lugna dig lite med dina pekpinnar och döma ut min djurhållning. Jag hade leca i botten ca 5 cm och ett tjockt lager med blandad torv och jord ovanpå. Regnsystem med 4 dysor så jag kunde ha precis så mycket fukt jag ville. Minst tre kullar ägg kläcktes i terrariet utan hjälp. Mao hade mina djur det fint. Svärmorstungan kanske hade det för fuktigt för din smak. Den trivdes kanske för att det var väl dränerad botten.. Den blommade aldrig och det var inte heller syftet. Syftet var att ha en växt med breda långa blad som gömsle för mina geckos.

Du kan väl berätta vad du haft för växter till dina crested geckos?

Jag tyckte det var rätt så tydlig med att jag inte trodde det var något fel på din djurhållning. Känsliga saker det här. Om någon skulle säga att de hade leopardgeckos i det terrariet så skulle de flesta på detta forumet rasa och inte kunna ta hänsyn till nybörjare eller inte. Skrika djurplågare och tråden skulle så småningom låsas av moderatorerna.

Jag vet, detta är ett djurforum framförallt, det finns inget som heter växtplågeri och djurens hälsa går först. Men för den skullen finns det ingen anledning att acceptera helt felaktig information. För att tipsa om svärmorstungan i regnskogsterrarium (eller murgröna för den delen) är precis lika felaktigt som att tipsa om leopardgeckos i regnskogsterrarium.

Jag varken har eller har haft ögonfransgecko. Men jag har redan tipsat om lämpliga växter som trivs i den miljön. Vill man ha stora blad som tål att ödla sitter och klättrar på så föreslår jag att man tittar efter de medelstora arterna av callathea och philodendron. Jag har sålt en del begonia corallina hybrider till folk med ögonfransgecko. Jag var lite osäker på om den kunde bära ödlans vikt. Men det har visat sig fungera bra. Något annat som jag säljer till folk som har denna ödlan är ficus pumila. Den kryper på bakgrund och inredning och skapar en lummig regnskogskänslan ganska så snabbt.

Du svarade inte på hur länge svärmorstungan överlevde i ditt terrarium. 

Jag önskar dig och din familj en god jul och ett gott nytt år.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:

Jag tyckte det var rätt så tydlig med att jag inte trodde det var något fel på din djurhållning. Känsliga saker det här. Om någon skulle säga att de hade leopardgeckos i det terrariet så skulle de flesta på detta forumet rasa och inte kunna ta hänsyn till nybörjare eller inte. Skrika djurplågare och tråden skulle så småningom låsas av moderatorerna.

Jag vet, detta är ett djurforum framförallt, det finns inget som heter växtplågeri och djurens hälsa går först. Men för den skullen finns det ingen anledning att acceptera helt felaktig information. För att tipsa om svärmorstungan i regnskogsterrarium (eller murgröna för den delen) är precis lika felaktigt som att tipsa om leopardgeckos i regnskogsterrarium.

Jag varken har eller har haft ögonfransgecko. Men jag har redan tipsat om lämpliga växter som trivs i den miljön. Vill man ha stora blad som tål att ödla sitter och klättrar på så föreslår jag att man tittar efter de medelstora arterna av callathea och philodendron. Jag har sålt en del begonia corallina hybrider till folk med ögonfransgecko. Jag var lite osäker på om den kunde bära ödlans vikt. Men det har visat sig fungera bra. Något annat som jag säljer till folk som har denna ödlan är ficus pumila. Den kryper på bakgrund och inredning och skapar en lummig regnskogskänslan ganska så snabbt.

Du svarade inte på hur länge svärmorstungan överlevde i ditt terrarium. 

Jag önskar dig och din familj en god jul och ett gott nytt år.

Mvh
Magnus 

Jag håller inte med dig här. I mitt gamla ögonfransterrarium, som nu är urstädat och omgjort till min Costa Rica-burk, hade jag svärmors tunga i flera år.

Jag tvivlar på att den skulle överleva särskilt länge i substratblandningarna vi har i våra grodburkar, med massa mossa och bark som alltid är ganska fuktig, men i det terrariet hade jag ren torv (och dräneringslager under såklart) och den var alltid lite halvfuktig, men inte så fuktig att det kom ut vatten om man klämde den. Kanske inte bra för växterna jag har i mina regnskogsterrarium nu för tiden, men till svärmors tunga, Monstera, Gullranka, någon Philodendron, någon storbladig Ficus och ampellilja fungerade det jättebra, och luftfuktigheten hölls uppe av dagliga sprayningar. Den substratblandningen skulle bli en äcklig gegga snabbt i ett grodterrarie, men ögonfransgeckos ska inte ha i närheten av lika fuktigt (luftfuktigheten ganska hög, men inte kondens och droppar hela tiden). Tror du mig inte? Kolla in daggeckocommunityt: ALLA verkar använda svärmors tunga, men håller ändå uppe luftfuktigheten, skulle jag gissa har de ungefär samma substrat som mig.

Min planta blommade aldrig, men överlevde i några år tills jag gjorde om terrariet och bestämde mig för att slänga ut den (trots att den mådde bra), och var en av geckons absoluta favoritplatser, en tävling där den slog Monstera och Philodendron med marginal (det enda som var bättre var plastväxterna som hängde på bakgrunden)

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Jag föreslog en växt som enligt min praktiska erfarenhet funkade bra till just det tråden handlar om.
Minns inte hur länge jag hade växten, kanske två år. Minns inte heller om den blev dålig, men den klarade sig tillräckligt bra för ge mig ett bra intryck, eftersom den är så pass stabil och ger bra möjligheter till gömställen.

God Jul

5477
4193
Tropfrog:
Jaha! Jaja då. Om det finns så mycket bra erfarenheter av svärmorstungan i fuktiga terrarium så får jag väl lägga mig på den punkten. Jag kommer fortsatt odla mina under för växten optimala förhållanden och kommer fortsatt anse att det är olämpligt att blanda regnskogsdjur med ökenväxter eller vice versa.

Ni som har bra erfarenheter av svärmorstungan kan väl addera info om vilken av de 100 talet arter och hybrider ni använt framgångsrikt så att det hjälper ts.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Jaha! Jaja då. Om det finns så mycket bra erfarenheter av svärmorstungan i fuktiga terrarium så får jag väl lägga mig på den punkten. Jag kommer fortsatt odla mina under för växten optimala förhållanden och kommer fortsatt anse att det är olämpligt att blanda regnskogsdjur med ökenväxter eller vice versa.

Ni som har bra erfarenheter av svärmorstungan kan väl addera info om vilken av de 100 talet arter och hybrider ni använt framgångsrikt så att det hjälper ts.

Mvh
Magnus 

Den vanliga, Dracaena trifasciata
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild