Tropfrog skrev:
Jag tyckte det var rätt så tydlig med att jag inte trodde det var något fel på din djurhållning. Känsliga saker det här. Om någon skulle säga att de hade leopardgeckos i det terrariet så skulle de flesta på detta forumet rasa och inte kunna ta hänsyn till nybörjare eller inte. Skrika djurplågare och tråden skulle så småningom låsas av moderatorerna.
Jag vet, detta är ett djurforum framförallt, det finns inget som heter växtplågeri och djurens hälsa går först. Men för den skullen finns det ingen anledning att acceptera helt felaktig information. För att tipsa om svärmorstungan i regnskogsterrarium (eller murgröna för den delen) är precis lika felaktigt som att tipsa om leopardgeckos i regnskogsterrarium.
Jag varken har eller har haft ögonfransgecko. Men jag har redan tipsat om lämpliga växter som trivs i den miljön. Vill man ha stora blad som tål att ödla sitter och klättrar på så föreslår jag att man tittar efter de medelstora arterna av callathea och philodendron. Jag har sålt en del begonia corallina hybrider till folk med ögonfransgecko. Jag var lite osäker på om den kunde bära ödlans vikt. Men det har visat sig fungera bra. Något annat som jag säljer till folk som har denna ödlan är ficus pumila. Den kryper på bakgrund och inredning och skapar en lummig regnskogskänslan ganska så snabbt.
Du svarade inte på hur länge svärmorstungan överlevde i ditt terrarium.
Jag önskar dig och din familj en god jul och ett gott nytt år.
Mvh
Magnus
Jag håller inte med dig här. I mitt gamla ögonfransterrarium, som nu är urstädat och omgjort till min Costa Rica-burk, hade jag svärmors tunga i flera år.
Jag tvivlar på att den skulle överleva särskilt länge i substratblandningarna vi har i våra grodburkar, med massa mossa och bark som alltid är ganska fuktig, men i det terrariet hade jag ren torv (och dräneringslager under såklart) och den var alltid lite halvfuktig, men inte så fuktig att det kom ut vatten om man klämde den. Kanske inte bra för växterna jag har i mina regnskogsterrarium nu för tiden, men till svärmors tunga, Monstera, Gullranka, någon Philodendron, någon storbladig Ficus och ampellilja fungerade det jättebra, och luftfuktigheten hölls uppe av dagliga sprayningar. Den substratblandningen skulle bli en äcklig gegga snabbt i ett grodterrarie, men ögonfransgeckos ska inte ha i närheten av lika fuktigt (luftfuktigheten ganska hög, men inte kondens och droppar hela tiden). Tror du mig inte? Kolla in daggeckocommunityt: ALLA verkar använda svärmors tunga, men håller ändå uppe luftfuktigheten, skulle jag gissa har de ungefär samma substrat som mig.
Min planta blommade aldrig, men överlevde i några år tills jag gjorde om terrariet och bestämde mig för att slänga ut den (trots att den mådde bra), och var en av geckons absoluta favoritplatser, en tävling där den slog Monstera och Philodendron med marginal (det enda som var bättre var plastväxterna som hängde på bakgrunden)