Vad för levande växter kan man ha hos ögonfransgecko ???

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

16
7
reptil13:
Hej jag undrar vilka levande växter man kan ha hos ögonfransgeckos.
jag vet redan att man kan ha murgröna och gullranka några fler ???

Tacksam för svar :)

143
72
Ezrath88:

Dem här har jag :).

www.ikea.com/se/sv/p/hedera-helix-krukvaext-murgroena-66804047/
www.ikea.com/se/sv/p/dracaena-fragrans-compacta-krukvaext-60504535/
www.ikea.com/se/sv/p/himalayamix-krukvaext-olika-arter-60234534/
www.ikea.com/se/sv/p/phalaenopsis-krukvaext-orkide-1-staengel-blandade-faerger-30320217/
www.ikea.com/se/sv/p/alocasia-amazonica-krukvaext-alokasia-90349487/

5477
4193
Tropfrog:
Kan Ikea garantera giftfria och djursäkra växter?

Ögonfransgecko kommer ifrån tropiska områden. Sammantaget så är tropiska områden världens mest arttätaste när det gäller växter så det finns miljoner lämpliga arter till din ögonfransgecko. Undersök bara var växterna kommer ifrån. Är det i närheten av ekvatorn och fuktigt så går det bra. Kan vara bra att göra samma koll själv på växter som tipsad om här på forumet. Förekommer en del konstiga tips.

Inom följande grupper kan man hitta trevliga nybörjarväxter lämpliga för terrarium. Men inte alla arter och det finns massa andra:

Ormbunkar
Bromelior
Begonior
Philodendron 
Gullranka.

Mvh
Magnus 

16
7
reptil13:
Tack så mycket för ni har svarat och förklarat. jätte bra tips om vad man  kan använda för växter till ögonfransgeckos. Jag ska hålla koll på vad växterna kommer ifrån då det kanske är giftiga. och jätte snällt av er att verkligen lägger ner tid till att förklara och tipsa. 

Och återigen tack så jätte mycket för svar :)

274
210
AndreasB:
Hej,

Egentligen skulle du kunna använda vad som helst, förrutom då kanske vassa kaktusar :) Sen finns det många konstiga listor på giftiga och ej giftiga växter på nätet. Ingen information är 100% pålitlig då dessa rek är endast för hundar/katter och människor.

Standardväxter som är populära.
Gullranka (omöjlig att döda) (giftig)
Ficus Pumila (giftig)
Ficus Benjamin (giftig)
Bromelior (ej giftiga)
Bergpalm/guldpalm (ej giftig)
Dracaena (giftig)
Calathea/Maranta (finns massor av olika färger och slag) (ej giftig)

Kan ej dom vetenskapliga namnen.

Som du ser är många jag rek giftiga, men också rek alla dessa på många forum, djurhållare av geckos, kameleonter etc...

5477
4193
Tropfrog:
Växter som naturligt inehåller gift brukar inte vara något problem för djur som inte äter växter. Men vill man vara extra säker kan man undvika dem.

Av de som nämns i tråden är murgröna och philodendron giftiga.

Sen är det här med giftiga bekämpningsmedel en annan sak. Många stora producenter använder systemiska gifter. Dvs sånt som dödar det mesta. Bättre att köpa växter som är producerat och säljs som terrarieväxter.

Mvh
Magnus  

274
210
AndreasB:
Tropfrog skrev:
Växter som naturligt inehåller gift brukar inte vara något problem för djur som inte äter växter. Men vill man vara extra säker kan man undvika dem.

Av de som nämns i tråden är murgröna och philodendron giftiga.

Sen är det här med giftiga bekämpningsmedel en annan sak. Många stora producenter använder systemiska gifter. Dvs sånt som dödar det mesta. Bättre att köpa växter som är producerat och säljs som terrarieväxter.

Mvh
Magnus  

Just det ja. Den aspekten finns också. Nu lånar jag tråden lite. Var köper man "vanliga växter" förrutom från de "vanliga butikerna" som Blosmterlandet, Plantagen, Hornbach? Känner bara till luftplantor men det är just... också endast luftplantor ;)

5477
4193
Tropfrog:
AndreasB skrev:

Just det ja. Den aspekten finns också. Nu lånar jag tråden lite. Var köper man "vanliga växter" förrutom från de "vanliga butikerna" som Blosmterlandet, Plantagen, Hornbach? Känner bara till luftplantor men det är just... också endast luftplantor ;)

Tradera är en bra källa för lättodlade växter som kommer ifrån privatpersoner som sällan använder gift. Och om de gör det så kommer de att svara ärligt om vad de använder.

Grönväxtriket verkar vara en trevlig butik med både vanliga och mindre vanliga växter.

Jag har förstått att åtminstone min lokala plantagen använder sig av biologisk bekämpning av ohyra. För att det skall fungera så krävs det relativt giftfria växter. Sen om det fungerar eller inte hos dem vet jag inget om.

Mvh
Magnus 

16
7
reptil13:

16
7
reptil13:
AndreasB skrev:

Just det ja. Den aspekten finns också. Nu lånar jag tråden lite. Var köper man "vanliga växter" förrutom från de "vanliga butikerna" som Blosmterlandet, Plantagen, Hornbach? Känner bara till luftplantor men det är just... också endast luftplantor 

Det var lite roligt skrivit av dig nu lånar jag tråden lite :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild