Skadad Kungspyton, HJÄLP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
8
Karlman:
Hejsan! Jag köpte nyss (ca 9 dagar sedan) en otrloligt vacker pied Kungspyton, men märkte ganska snabbt att hon hade ett märke på den vita sektionen. Jag är inte supererfaren med ormar och eftersom hennes färg var lite småskum (hon var precis påväg in i öms och säljaren sa att hon skulle klarna upp lite i färg efter öms) så tänkte jag att märket kanske bara var en del av att det vita inte var så kritvitt just nu. Kanske låter dumt för er mer erfarna ormägare. Men nu har hon ömsat och märket är där. Säljaren, som jag är mycket nöjd med och som gett massor av hjälp, sa att det kanske kan ha kommit in smuts mellan fjällen och jag borde testa att rengöra det. Har någon här en aning om vad det kan vara? Märket syns ungefär i mitten på bilden och är rödaktigt & ser irriterat ut.

Jag är ingen ormexpert och vill verkligen bara det bästa för denna orm. Hon har haft en humidity box nu under ömsningen också, men det har ej vart blött. Bara fuktigt. Och det är på sidan så tvivlar på att det är scale rot. 

Uppskattar all hjälp!

/Karlman

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Svårt att se någon skada. Det är inte bara pigment?

46
32
Zootenance:
Testa att tvätta med koksaltlösning från apotek, eller klorhexidin och se om det går bort (torkat blod). Ser ut som ett ytligt sår, och inte infekterat i nuläget. Hos veterinärklinik kan du köpa F10 salva som skyddar såret. Om ormens allmäntillstånd blir sämre eller om det börjar se värre ut, så boka tid hos veterinär.

27
8
Karlman:
Jimmy skrev:
Svårt att se någon skada. Det är inte bara pigment?

Tror verkligen inte det, det är liksom rött mellan fjällen

27
8
Karlman:
Zootenance skrev:
Testa att tvätta med koksaltlösning från apotek, eller klorhexidin och se om det går bort (torkat blod). Ser ut som ett ytligt sår, och inte infekterat i nuläget. Hos veterinärklinik kan du köpa F10 salva som skyddar såret. Om ormens allmäntillstånd blir sämre eller om det börjar se värre ut, så boka tid hos veterinär.

Okej detta låter jättabra! Tack så mycket. Och alla de saker du nämnde är alltså 100% säkert för ormen också?

Medlem i NNHF
52
55
danne_60:
Hej!
Väteperoxid 3% bör finnas alla reptilägares kylskåp.

27
8
Karlman:
danne_60 skrev:
Hej!
Väteperoxid 3% bör finnas alla reptilägares kylskåp.

Okej tack! Och detta använder man till att tvätta såret?

Medlem i NNHF
52
55
danne_60:
Karlman skrev:

Okej tack! Och detta använder man till att tvätta såret?

Jo man baddar eller droppar det i såret en till två ggr om dan.00

Medlem i NNHF
52
55
danne_60:
danne_60 skrev:

Jo man badar eller droppar det i såret en till två ggr om dan. 

Tycker inte det där ser ut som nån sårskada utan snarare nå pigmentfläckar. 

27
8
Karlman:
danne_60 skrev:

Tycker inte det där ser ut som nån sårskada utan snarare nå pigmentfläckar. 

Jag hoppas verkligen du har rätt! Men på nära håll ser det verkligen irriterat och rött ut runt och mellan fjällen
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild