Gmx skrev:
Det kan också vara tecken på en hane som aktivt letar.
Jo, men i just det terrariet så skulle jag säga att det med största sannolikhet beror på att spindeln inte trivs i sin miljö. Man får ju titta på flera bitar för att kunna se om ett djur trivs etc. I detta fall så känns det (enligt min mening) som att det troligaste alternativet är att spindeln inte trivs; men visst har man ett bra inrett terrarium där spindeln plötsligt börjar vandra (efter att tidigare ha trivts och mått bra) och man har en vuxen hane, så kan det ju såklart vara det också.
Gmx skrev:
Självklart ska, och kan, det undvikas men återigen så finns det ingen i naturen som tar undan grenar etc som ramlat ner, eller mark 3 cm under spindeln konstant som vissa förespråkar.
Nej, naturen är inte perfekt "inredd" för djuren, men så finns det ju inte heller några lock att klättra upp på och falla rakt ner på en hård mark ifrån. Dessutom så anser i alla fall jag att när man har djur i fångenskap, så ska man göra sitt yttersta för att undvika att djuren skadar sig och dör.
Djur dör i naturen och det hör liksom tyvärr till den verklighet som vilda djur lever i. Det finns ju rovdjur och andra faror osv. i naturen, men det betyder ju inte att man ska låta djuren man har hemma bli uppätna av rovdjur osv. Våra husdjur lever inte naturliga liv och de lever ofta längre i fångenskap, just för att de inte utsätts för samma hårda liv som det innebär att vara vild.
Att skydda sina djur är det inget fel med. Det är samma sak när man (jag har det också) har snäckor som husdjur, med dessa är det ingen god idé att ha hårda saker i terrariet. Det är t.ex. inte bra med stenar osv. just för att snäckorna då lätt kan klättra upp i locket och ramla ner på dessa. Betyder det att dessa snäckor aldrig stöter på stenar i naturen? Självkart inte, men de kan inte heller ramla på det sättet i naturen. De kan såklart fortfarande ramla och skada sig i naturen...men återigen, djur skadas och dör i naturen hela tiden...men det är ju inget man vill ska hända ens husdjur.