dräneringsskikt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
elins:
hej! jag håller på att sätta upp ett bioaktivt terrarium åt en bönsyrsa och undrar om vad jag ska använda i dräneringsskiktet? går grus som man hämtar utomhus bra eller borde jag köpa något specifikt som exo terras dräneringssubstrat? tack för hjälpen!

14
5
Gecko_Felix:
elins skrev:
hej! jag håller på att sätta upp ett bioaktivt terrarium åt en bönsyrsa och undrar om vad jag ska använda i dräneringsskiktet? går grus som man hämtar utomhus bra eller borde jag köpa något specifikt som exo terras dräneringssubstrat? tack för hjälpen!

Det fungerar bra med vanligt grus av min erfarenhet. Se bara till att tvätta stenarna noga med varmt vatten så slipper du få in massa smuts. Ett annat alternativ är vanliga keramikkulor som kan köpas på vilken blomsteraffär som helst. Om någon tycker jag har fel säg gärna till.

Om du vill ha insperation och tips på hur man kan sätta upp terrarier rekommenderar jag den här youtubekanalen: www.youtube.com/user/SerpaDesign =)

152
227
TowerOfGray:
Man kan också ha lerkulor som man brukar ha till plantor. Kan rekommendera att skölja av dom eller lägga i blött ett tag så dom inte dammar. 

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Gecko_Felix skrev:

Det fungerar bra med vanligt grus av min erfarenhet. Se bara till att tvätta stenarna noga med varmt vatten så slipper du få in massa smuts. Ett annat alternativ är vanliga keramikkulor som kan köpas på vilken blomsteraffär som helst. Om någon tycker jag har fel säg gärna till.

Om du vill ha insperation och tips på hur man kan sätta upp terrarier rekommenderar jag den här youtubekanalen: www.youtube.com/user/SerpaDesign =)

Clay balls heter lecakulor på svenska.

Jag föredrar lecakulor, de väger inget och det får plats mycket mer vatten mellan dem innan det blir fullt. Jag sköljer alltid av dem först, annars dammar det massor.

Jag skulle undvikt exo terras dräneringssustrat, det är som jag tolkat det bara "bra" om man har ett vattenfall eller så (vilket skulle bli för fuktigt för en bönsyrsa, och jag tror inte det är det mest prisvärda eller bästa då heller) och ska man inte ha det är det nog bara ett slöseri på pengar när man kan köpa lecakulor vart som helst. Det finns likaså många kända företag som mixar massa regnskogssubstrat när man kan mixa eget lika bra mycket billigare.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild