Fuktspärrar i vitrinskåp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

22
10
Justanotherday:
Tänkte höra om ni har tips att ge mig. Har ett gammalt mycket högt vitrinskåp med glasdörrar som jag skulle vilja göra om till nytt hem till en crested gecko (borra ventilationshål osv).
Nackdelen - fukten!
Vet inte vad materialet är i skåpet men gissar på att det är samma som är vanligt i tv-bänkar, sängbord osv. Plyfa? Plywood? Spånskivor, ja troligen. Det är inte lämpat att tåla hög fuktighet i alla fall.
Så har ni tips på om hur man i så fall kan bygga in / spraya / lacka väggarna i skåpet för att göra det lämpat för detta på bästa sätt? Kommer se till att ventilationen är mycket bra men, fukt måste ju tillsättas flera ggr varje dag.

58
59
Daffas77:
Hej. Har ingen erfarenhet i frågan, men tänkte att det borde ju gå att limma tunna akryl-skivor på alla invändiga ytor samt silikon i skarvarna. Glas kanske funkar också.

22
10
Justanotherday:
Daffas77 skrev:
Hej. Har ingen erfarenhet i frågan, men tänkte att det borde ju gå att limma tunna akryl-skivor på alla invändiga ytor samt silikon i skarvarna. Glas kanske funkar också.

Hej och tack för bra idé!  Har varit så insnöad på att bara lacka eller måla på något vore bäst! Men akrylplattor var smart, det ska jag kolla upp!  :-)

10
10
Marcusju:
Har du några bilder på skåpet? Av de vanligaste typerna är det väl OSB, MDF & Plywood...
Förmodligen är det MDF (spånskiva) med någon sorts schyst vinyl över (för att de ska se bättre ut)

Jag antar att det du får göra är att:
1) Silikona för ALLA skarvar
2) Köra på akvarielack på hela vitrinskåpet invändigt, utifrån de sökningar jag gjort verkar detta bäst (då de är inte är giftigt)
www.epotex.se/epotex-webbutik/akvarie-och-terrarie

Kostar ju en del att behandla.. speciellt om vitrinskåpet är stort.

Förmodligen hade  det varit billigare att köpa formplywood (plywood med behandlad yta som tål vätska) och bygga nytt terrarium av det :)

Om du sätter igång med att behandla skulle bilder och en liten dagbok uppskattas så kan vi alla lära oss av dina äventyr! :)

Mvh

22
10
Justanotherday:
Marcusju skrev:
Har du några bilder på skåpet? Av de vanligaste typerna är det väl OSB, MDF & Plywood...
Förmodligen är det MDF (spånskiva) med någon sorts schyst vinyl över (för att de ska se bättre ut)

Jag antar att det du får göra är att:
1) Silikona för ALLA skarvar
2) Köra på akvarielack på hela vitrinskåpet invändigt, utifrån de sökningar jag gjort verkar detta bäst (då de är inte är giftigt)
www.epotex.se/epotex-webbutik/akvarie-och-terrarie

Kostar ju en del att behandla.. speciellt om vitrinskåpet är stort.

Förmodligen hade  det varit billigare att köpa formplywood (plywood med behandlad yta som tål vätska) och bygga nytt terrarium av det :)

Om du sätter igång med att behandla skulle bilder och en liten dagbok uppskattas så kan vi alla lära oss av dina äventyr! :)

Mvh

Bild från Google men det är samma.  Det är alltså övre glasdelen som är tänkt göras om men ja, det kommer bli ett himla bök börjar jag inse, och dyrt med behandlingen att få det helt fukttätt. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild