Ett år med dabbagam - Frågor till erfarna ägare (Uromastyx nigriventris)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

44
46
P3113:
Hej alla dabbagamsfantaster! 

Jag har två frågor till er. Jag har nu haft min hane i lite mer än ett år och han flyttade in när han var någon månad gammal. 
Ibland ligger han och filosoferar under en sten i upp till två dagar och ibland går det flera dagar utan att han äter. Så här har han varit sedan han flyttade in. Han erbjuds en variation av sallad dagligen samt temperaturer, luftfuktighet och belysning är i sin ordning. Jag har knte kunnat finna någon bra information om aktivitetsnivå och aptit, därför undrar jag:

Hur ofta äter era djur? 

Har ni tips på käk som inte nämns i skötselråd eller den vanliga litteraturen? Jag erbjuder salladsmix, torkat gräs, linsmix m m regelbundet. Färska maskrosblommor och hibiskusblommor serveras efter tillgång och är mycket populärt. 
Har ni tips på käk som inte nämns i skötselråd eller den vanliga litteraturen? 

10
10
Marcusju:
Hej,
jag sitter i precis samma sits med exakt likadan dabbagam
En fråga, vad är det för storlek på terrariet och är det helt i glas? Mitt nästa steg är att täcka för väggarna... men vet inte helt med vad. Någon föreslog kork, googla på kork på rulle så förste du säkert :) 

44
46
P3113:
Marcusju skrev:
Hej,
jag sitter i precis samma sits med exakt likadan dabbagam
En fråga, vad är det för storlek på terrariet och är det helt i glas? Mitt nästa steg är att täcka för väggarna... men vet inte helt med vad. Någon föreslog kork, googla på kork på rulle så förste du säkert :) 

Hej Marcus, 

Tack för ditt svar.

Terrariet är 150 x 75 x 70 (bredd*djup*höjd) och är byggt i formplywood med skjutdörrar i glas på framsidan.

Kork är ett bra förslag men kartong kanske skulle fungera lika bra i ditt fall :) 

10
10
Marcusju:
Okej ungefär samma lika då, 150x60x60 fast i glas här
Tog ditt råd och körde på papp... se innan o efter bilderna nedan..
Det som gör mig lite ledsen är faktumet att hans bröder i butiken var mer än dubbelt så stora... 
Kan det vara så att man fått minstingen som alltid varit lite blyg och käkat dåligt?
Jag ber inte om något cirkusdjur som ska stå och uppträda och underhålla mig varje dag mellan 7-16, men man blir ju lite ledsen när han bara ligger under sin stock varje dag.. :/

17
14
getdown:
Marcusju skrev:
Det som gör mig lite ledsen är faktumet att hans bröder i butiken var mer än dubbelt så stora... 
Kan det vara så att man fått minstingen som alltid varit lite blyg och käkat dåligt?
Jag ber inte om något cirkusdjur som ska stå och uppträda och underhålla mig varje dag mellan 7-16, men man blir ju lite ledsen när han bara ligger under sin stock varje dag.. :/

Det är ju november och ödlorna kan reagera på klimatet och vill brumera. Det är även viktigt med riktigt bra ljus för solälskande ödlor. Jag skulle rekomendera hid belysning sedan minst två t5ljusrör som går över hela terrariet. Bra ljus kan "väcka" ödlor och öka aptiten. Tycker det är värt ett försök mvh

10
10
Marcusju:
getdown skrev:

Det är ju november och ödlorna kan reagera på klimatet och vill brumera. Det är även viktigt med riktigt bra ljus för solälskande ödlor. Jag skulle rekomendera hid belysning sedan minst två t5ljusrör som går över hela terrariet. Bra ljus kan "väcka" ödlor och öka aptiten. Tycker det är värt ett försök mvh

Tack för tipset!
Vad för T5 lysrör tänker du? vad som helst bara för ljus? inge UVB osv?
Idag har jag ett T5 14% UVB 20% UVA lysrör, som kompletteras med en LED armatur (endast ljus), utöver 150w + 100w värmelampor
Värmegraderna ligger mellan 24-32c under dagtid med 50-56c hotspot (orange takpanna)

Uppdatering efter kartongbitarna.. nu är han på upptäcktsfärd!
Hoppas detta håller i sig! :)

44
46
P3113:
Marcusju skrev:

Det är samma här. Kullsyskonen i butiken är större.
Det kanske kan vara så. Det är så jag resonerar kring min ödla. I djurbutiken "stimuleras" djuren mer då det händer något runt omkring oftare än i min lägenhet... Det är också det de har sagt i butiken fast i andra ordalag.
Nej samma här igen. Jag hade inte förväntat mig en daglig föreställning men får en känsla av att han är lite inaktiv. 

Vad gäller ljuskällor har jag gått all in med dubbla t5 lysrör (ett UV) och 50 W HID + Värmelampa. Jag har gjort mkn research och känner att jag inte har lämnat något åt slumpen! 

44
46
P3113:
getdown skrev:

Bra ljuskällor är A och O för dabbisar! 

Det är tydligt hur de påverkas av låg- och högtryck samt antalet ljustimmar utanför terrariet, men min fråga om aktivitet grundar sig i en allmän inaktivitet.
Marcusju skrev:

Tack för tipset!
Idag har jag ett T5 14% UVB 20% UVA lysrör, som kompletteras med en LED armatur (endast ljus), utöver 150w + 100w värmelampor
Värmegraderna ligger mellan 24-32c under dagtid med 50-56c hotspot (orange takpanna)

Fin han är! =) hur gammal är han på bilderna? 

10
10
Marcusju:
P3113 skrev:

Fin han är! =) hur gammal är han på bilderna? 

Född 2016, men jag har bara haft honom ett par (2) veckor :)

17
14
getdown:
Marcusju skrev:

Tack för tipset!

Det låter som du har bra ljus för dem jag hadde nog kört samma
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild