Arcadia pro T5 till trädlevande orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

30
18
Prb:
Någon här som använder Arcadia pro T5 till sina trädlevande reptiler/ormar?
Lite fundersam på det här med säkerhetsavståndet till djuret som alla uvb källor har. Jag menar, det blir ju svårt att hålla ett visst avstånd när man har trädlevande. 

Är detta något som djuret kan ta skada av, även om det endast handlar om 6%uvb?
Eller det är bättre att satsa på ett vanligt dagsljuslysrör med endast uva?

275
187
peter68:
Jag har en boa och oroar mig inte för UVB-nivån. Däremot kontakt med själva röret. Nu har jag inte själv lysrör och vet inte hur varma de blir. Men UVB bör inte vara några problem så länge där är tillgång till skugga.

30
18
Prb:
Ok tack, ja jag kommer ha gallerskydd över så det finns ingen risk för kontakt med själva lysröret.
Men det var just det här med UVB-nivån jag funderade över, då det står att minsta distans mellan lampan och djuret bör vara minst 250 mm.
Jag har två st Vietnamesiska långnossnokar som älskar att ligga i  just "trädtopparna" i terrariet, därav min oro. 
Men ja som du säger,borde ju inte vara några problem så länge de har tillgång till skugga.

275
187
peter68:
Det är dags för mig att byta UVB-lampa (13W kompakt), men min boa låg med huvudet (halsen utsträckt) centimetrar från lampan i helgen. Jag tänkte inte ens på UVB, utan ljuset. Det är så starkt att jag undviker att titta direkt på det.

Med det sagt, jag vågar inte uttala mig säkert. Detta är det bästa jag kunde hitta: www.reptilesmagazine.com/an-in-depth-look-at-uv-light-and-its-proper-use-with-reptiles/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild