Orolig för vikten på min ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
Hejhejhej:
Hej! Jag har precis köpt en ögonfransgecko. Den är född förra året i december men väger bara 6 gram. Jag har läst att de kan växa i väldigt olika takt, men är ändå lite orolig då jag tycker det känns väldigt lite (är min första ödla dessutom, så har inte så mycket erfarenhet på hur mycket de "ska" väga). Ägaren som sålde den till mig sa att den aldrig fått någon levande föda, men att den nog skulle må bra av det. Hittills har jag bara matat den med cgd, och ikväll fick den även en liten bit banan. Den verkar annars må bra, ser pigg ut och rör sig mycket i terrariet. Jag har en värmelampa på lite avstånd från terrariet för att få upp värmen lite under dagtid, då en personal i en djurbutik sa att detta kunde vara bra då ödlan var liten (håller självklart koll så det inte blir för varmt).  Vad rekommenderar ni att jag ska göra för att få den att växa? Bör jag vara orolig eller är jag bara nojig?

94
43
Ems:
Hejhejhej skrev:
Hej! Jag har precis köpt en ögonfransgecko. Den är född förra året i december men väger bara 6 gram. Jag har läst att de kan växa i väldigt olika takt, men är ändå lite orolig då jag tycker det känns väldigt lite (är min första ödla dessutom, så har inte så mycket erfarenhet på hur mycket de "ska" väga). Ägaren som sålde den till mig sa att den aldrig fått någon levande föda, men att den nog skulle må bra av det. Hittills har jag bara matat den med cgd, och ikväll fick den även en liten bit banan. Den verkar annars må bra, ser pigg ut och rör sig mycket i terrariet. Jag har en värmelampa på lite avstånd från terrariet för att få upp värmen lite under dagtid, då en personal i en djurbutik sa att detta kunde vara bra då ödlan var liten (håller självklart koll så det inte blir för varmt).  Vad rekommenderar ni att jag ska göra för att få den att växa? Bör jag vara orolig eller är jag bara nojig?

Individer kan ju vara i olika storlekar. Mår den bra, äter, skiter, ömsar, så behöver du inte oroa dig. Testa att ge den små dubia eller små syrsor någon gång i veckan. 

3
2
Hejhejhej:
Okej tack :) 

152
227
TowerOfGray:
Hejhejhej skrev:

Vilket märke på CGD äter den? 
Kan rekommendera growth & breeding pangea då den är till för att få i extra näring i ödlan när dom kläcks och till honor som lägger ägg.
Utöver det så kan man erbjuda några insekter någon gång under veckan. Själv använder jag dubias och matar dom med lite bättre saker innan dom matas vidare till ödlan. 
Det är dock inte ett måste då fransarna kan klara sig bra på endast Pangea eller Repashy. 
Men som andra har sagt så växer fransarna i olika takt.
Jag har 2 st som jag kläckte samma månad, den ena är nästan dubbel så stor som syskonet till den. 

Vad det gäller temperatur så klarar dom sig bra i rumstemperatur, ca 20-25 grader. Så ligger ditt rum på sån temperatur så behöver man inte riktigt någon värmelampa. Dessutom så kan det ju vara lite bra om dom har det svalare på vintern för att dom ska veta att det är vinterhalvåret.

18
8
Vidja:

Min var 2,5g vid 6-7 månader då jag köpte den. Typ 5 gram runt året. Så ligger ca ett halvår efter i tillväxt jämfört med de flesta fransar. Dock så växer min snabbt om den får dubias. 6 gram och nästan 2 år känns ju extremt dock. Vissa växer som redan sagt långsammare och blir mindre som vuxna. Det finns ju dock risk att den har parasiter. Vet inte hur vanligt det är hos svenska fransar men jag skulle nog kolla upp det om den är så pass liten ännu. Iallafall om den är köpt från djurbutik. 

Äter den cgd regelbundet så kan du prova börja ge insekter 1-2 gånger i veckan och se vad som händer med vikten. Växer den inte då, så skulle jag  definitivt kolla upp om parasiter. 

3
2
Hejhejhej:
Tack för alla svar, det känns bra att den antagligen har en normal tillväxt :). Towerofgrey, jag ger den redan pangeas growth and breeding, men den fick en annan sort innan då den bodde hos uppfödaren. Men tack för rekommendationen, då känns det bra att jag valt en bra sort.
Vidja, den är ett år i december så den är inte två år. Då är den i storlek med din då ungefär och det känns ju skönt :). Den är inte född i djuraffär.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild