Korrekt placerad ventilation i terraium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

197
227
Imori:
Planerar ett bygge på 1800x800x800mm men fastnar på vart jag ska sätta ventilationen. Högt upp eller långt ner på varma sidan? På svala sidan? Läser både det ena och det andra så blivit lite förvirrad.

Ska använda en värmepanel i taket om det nu gör nån skillnad för luftflödet jämfört med att ha en matta under.

143
154
TerraBygg:
Enl. vad flera säger så ska det vara högt upp på den varma sidan och ca i mitten på den kalla. Jag har även gjort diverse simuleringar och vad jag kan se så stämmer det ganska bra. Kolla simuleringen på www.facebook.com/terrariebygge/videos/949991485103083/. Facebook pajar upplösningen så man ser inte riktningen på luften så väl och simuleringen är 5 minuter (har jag för mig) men när den laddades upp gjorde facebook ngt så den visas som 7.5 minuter.

197
227
Imori:
Jag har kollat på simuleringen och den pekar klart på vent upptill i varma delen som välfungerande. Det verkar ge god ventilation med tillluft in genom svala delen. Dock är simuleringen gjord med värmematta så värmen stiger ju upp från botten till en kyligare överdel. Kan användandet av värmepanel i taket påverka hur luften rör sig?

Herr Stökl per boa-constrictors.com verkar t.ex. vara starkt emot värme underifrån i form av mattor och har kommit till motsatt slutsats vad gäller venten som han t.o.m. menar ska sitta nära botten på varma sidan:

Citat
The vents can be made by ways of mesh or by simple drill-holes. Best suitable for this are the sidewalls of the enclosure. The physical law of warm air rising and cool air sinking has to be considered here.
Hence, the vent that is closest to the heat source should be placed towards the bottom, while the other one on the other side should be placed towards the top of the enclosure wall.
Slut citat

Kan båda fungera med gott resultat? Kan det bli skillnad var venten ska sitta beroende på om terrariets primära värmeelement är monterat i botten eller taket?

1253
476
leedragon:

Imori skrev:
Jag har kollat på simuleringen och den pekar klart på vent upptill i varma delen som välfungerande. Det verkar ge god ventilation med tillluft in genom svala delen. Dock är simuleringen gjord med värmematta så värmen stiger ju upp från botten till en kyligare överdel. Kan användandet av värmepanel i taket påverka hur luften rör sig?

Herr Stökl per boa-constrictors.com verkar t.ex. vara starkt emot värme underifrån i form av mattor och har kommit till motsatt slutsats vad gäller venten som han t.o.m. menar ska sitta nära botten på varma sidan:

Citat
The vents can be made by ways of mesh or by simple drill-holes. Best suitable for this are the sidewalls of the enclosure. The physical law of warm air rising and cool air sinking has to be considered here.
Hence, the vent that is closest to the heat source should be placed towards the bottom, while the other one on the other side should be placed towards the top of the enclosure wall.
Slut citat

Kan båda fungera med gott resultat? Kan det bli skillnad var venten ska sitta beroende på om terrariets primära värmeelement är monterat i botten eller taket?

Beror lite på vad du ska ha där inne, ser att de så har caninus och pillgift täcker för ventialtionen högst upp iallafall en del av det.

off topic men har du L.williamsi?

143
154
TerraBygg:
Imori skrev:

Ja, det blir säkert skillnad beroende på varifrån värmen kommer. Jag har inte simulerat något med värmepanel men jag har en del andra simuleringar med olika placeringar av ventilationen, jag har bara inte haft tid att gå igenom dem. Jag ska se i veckan som kommer om jag kan få tummarna ur den berömda kroppsöppningen o göra filmer av simuleringarna. Jag vet att någonstans har jag med omvänd placering av ventilationshålen.

197
227
Imori:
leedragon skrev:

Beror lite på vad du ska ha där inne, ser att de så har caninus och pillgift täcker för ventialtionen högst upp iallafall en del av det.

off topic men har du L.williamsi?

Det är tänkt till en mindre Boa i. lokalitet. 
Och jo, har en Williamsihane.

TerraBygg skrev:

Ja, det blir säkert skillnad beroende på varifrån värmen kommer. Jag har inte simulerat något med värmepanel men jag har en del andra simuleringar med olika placeringar av ventilationen, jag har bara inte haft tid att gå igenom dem. Jag ska se i veckan som kommer om jag kan få tummarna ur den berömda kroppsöppningen o göra filmer av simuleringarna. Jag vet att någonstans har jag med omvänd placering av ventilationshålen.

Terrabygg, väldigt intressant om du får fram de simulationerna.

1253
476
leedragon:
Imori skrev:

Det är tänkt till en mindre Boa i. lokalitet. 
Och jo, har en Williamsihane.

Terrabygg, väldigt intressant om du får fram de simulationerna.

Ahh jag är inte så vass i ormar i allmänt, men skaffar du dig en hona och får du ungar av din williamsi så köper jag gärna av dig några.

197
227
Imori:
Right. Avel blir det inget med, tyvärr. Custer är och förblir ungkarl ett tag till åtminstone.

1253
476
leedragon:
Imori skrev:
Right. Avel blir det inget med, tyvärr. Custer är och förblir ungkarl ett tag till åtminstone.

Om jag får säga mitt tycke enligt kameleonter så det bästa för ventilation är hela toppen av nät och en remsa av nät på framsidan. så länge det är temperaturskillnad mellan insidan och utsidan så kommer att ske luftutbyte.

197
227
Imori:
leedragon skrev:

Om jag får säga mitt tycke enligt kameleonter så det bästa för ventilation är hela toppen av nät och en remsa av nät på framsidan. så länge det är temperaturskillnad mellan insidan och utsidan så kommer att ske luftutbyte.

Just det upplägget fungerar utmärkt åt Williamsin som bor i en ET-burk, men hans nättak är igensatt en bra bit.

I ett mer avlångt bygge där det utöver luftutbyte även eftersöks att ventilationen i viss mån också löser temperaturgradienten över bredden på terrariet, så krävs det nog ändå ventilation i stil med Terrabyggs simulering.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild