peter68 skrev:
Det är väldigt bra att du tänker på UVB. D-vitamin är inte "bara" ett vitamin, utan en steroidhormon som styr mer än tusen processer i kroppen.
Jag kan dock inte hjälpa dig med val av lampor. Jag har själv UVB till min boa, men tycker inte att valet av lampa (mängd UVB) spelar någon större roll. Ormen kan själv välja mängd UVB, genom att att ligga på en gren nära lampan eller undvika det helt genom att ligga under korkbarken.
Fyra dagsljuslampor? Jag vet inte hur starka dessa lampor är, men det låter väldigt mycket. Jag har bara en kompaktlampa och den genererar ganska mycket ljus och värme. Mitt terrarium är inte litet, men kommer att skaffa ett större, slutgiltigt terrarium. Jag kommer då att använda motsvarande Arcadia shadedweller. Det blir också den enda belysningen.
Klart man vill ha UVB. Tycker det är dåligt formulerat då folk säger "de behöver inte uvb". Klart de gör. Beroende av det för D-vitamin i det vilda. Ser hellre att folk uttrycker sig typ "inte nödvändigt att ha uvb då de överlever på vit D i kosten". Jag tar dock för givet att upptaget i djur är lika kasst som för människor. Och nyckelordet är "överlever". Så jag är glad att jag ser fler och fler som förstår detta.
Jag har Exo terras Compact top for deras största terraroium, 90 brett, 90 högt. Det har plats för 4 lampor, max 25 eller 26 w. Dessa lampor är exo terra natural light på 23w styck om jag minns rätt. Lågenergilampor. Har bara tagit för givet att det behövs för växternas skull då terrariet är så pass djupt. Ljuset är ändå i klenaste laget för växterna verkar det som. Temp under dagen har under sommaren varit 24-25+, nu när det blivit kallare 23-24. Och kommer bli kallare. Så känns som att värmen behövs. Men kändes ändå som att det skulle gå att bara byta ut en lampa mot en UVB så blir det mindre prylar ovanpå terrariet. Antar att UVb bulben har tillräckligt bra spektrum för plantorna ändå.
Jag får väl fortsätta vela lite till innan jag bestämmer mig, om ingen annan dyker upp med råd.