ZDC skrev:
I mitt stora kar, 60x60x150 som är bioaktivt har både gråsuggor och hoppstjärtar.
Suggorna har under en längre tid förökat sig vilket är positivt men nu har de blivit så många att de klättrar upp på korksidorna och på korkrören och de har även börjat ta sig ur terrariet högst upp i terrariet där det sitter ett ganska så grovmaskigt nät. Nu jag kan börja borsta ner ett 20 tal suggor om dagen då de sitter och käkar CGD.
I terrariet går en ensam Gargoyle gecko men han kan inte själv avverka gråsuggorna och jag vet inte ens om han rör dem överhuvudtaget.
Vad kan jag göra?
Kan jag sätta in pilgiftsgrodor i hopp om att de decimerar antalet gråsuggor? Nackdelen är att pilgiftsgrodor inte finns på samma plats som Gargoyle geckos.
Sätta in något annat som tar dem eller ska jag bita i det sura äpplet och städa ur terrariet helt och hållet och börja med ett nytt bioaktivt setup och göra likadant om ett år? Eller är det så enkelt att de börjar ta sig uppåt i terrariet på jakt efter mat då de inte hittar tillräckligt där nere?
Om terrariet inte varit så enormt stort och haft det stormaskiga nätet i toppen hade jag kunnat tänka mig att sätta in några jungfrugeckos i terrariet men de kommer rymma ut ur detta utan att behöva anstränga sig samt att det finns väl en risk att Gargoyle geckon til slut hade tagit dem.
Jag är fullt medveten om att det inte är speciellt poppis i hobbyn att mixa arter i terrarier så hela den biten behöver ni inte påtala, jag känner redan till detta.
Absolut inte pilgift i samma. Den blandningen är dömd att totalt misslyckas. Inte bara världsdelmässigt utan även att de kräver helt olika miljöer, deras krav inte ens liknar varandra och geckon kommer skada dem.
Jungfrugeckos skulle bli uppätna av gargoylen. Varken jungfrugeckos eller pilgift skulle heller åtgärda problemet i tillräckligt stor utsträckning. Tror inte på biologisk bekämpning, då får nog bita i det sura äpplet, antingen behöver du åtgärda ett problem för att de ska sluta föröka sig eller kanske byta art, vilken har du.