Bakgrund syfte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
45
Kriktorlina:
hej!
är bakgrund i terrariumet enbart en estetisk grej eller har det fler syften?

Medlem i DHF
72
113
hansh:
Är djuret av klättrande natur blir ju ytan det har att röra sig på betydligt större med bakgrund på alla väggar, än om det bara kan springa runt på botten.
Däremot är nog det estetiska av större vikt för vissa. 

54
45
Kriktorlina:
Alright tack :)

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:
Jag ser tre anledningar.

1. Trygghet för djuren. Att en sida inte släpper in ljus gör djuren mycket tryggare (står den mot en vit vägg ger det inte samma känsla). En svart sopsäck på utsidan, snygg specialbygd bakgrund eller målad utsida gör samma jobb på denna, men alla dessa är ljusår bättre än insyn från alla håll eller en vit, ljus vägg. Har du träterrarium lär det inte spela någon roll, men jag rekommenderar att man målar en sida utifrån eller bygger en bakgrund om man har ett helglasterrarium mot en vit vägg.

2. Att klättra på för trädlevande djur t.ex kungsboa, eller i mina fall även ödlor som klättrar direkt på den.

3. Estetiska skäl. Jag föredrar att ha mina väggar helt övervuxna och gröna (med växter alltså, men jag har pilgiftsgrodor och små geckos som inte förstör allt), men även de behöver ett material att växa in i (jag har kokosfibermatta), men vissa föredrar klippliknande bakgrunder eller kanske någon annan stil.

54
45
Kriktorlina:
Klättrar på den, vilken typ av bakgrund är det då?

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:
Kriktorlina skrev:
Klättrar på den, vilken typ av bakgrund är det då?

Man kan bygga diverse hyllor osv. Låt kreativiteten flöda, För mina grodor räcker det med 2 cm att sitte på (de kan klättra på platt vägg också, men gör det sällan) medans för en boa kanske man måste bygga en stor hylla i trä eller frigolit.

54
45
Kriktorlina:
EmanuelKarl skrev:

Man kan bygga diverse hyllor osv. Låt kreativiteten flöda, För mina grodor räcker det med 2 cm att sitte på (de kan klättra på platt vägg också, men gör det sällan) medans för en boa kanske man måste bygga en stor hylla i trä eller frigolit.

Aha du menar så. Jag tänkte mer på de färdiga bakgrunderna man köper som liknar lite bergsvägg, där finns det inte så mycket att klättra på. Har rötter, grenar och såna ihåliga stammar för ormen att klänga på. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild