badbalja

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Becha:
Hejsan.
jag ska bygga en ny badbalja till min varan då han börjar växa ur badkaret, så jag tänkte höra om någon har byggt en balja och hur ni har byggt den i sånafall, den jag ska bygga kommer vara på 400-600 L så den behöver ju klara av en del.
Tack på förhand

Medlem i SHF
9
5
ExoticWildlifeSwed:
Om du vill göra det lätt för dig så kan du köpa en formgjuten trädgårdsdamm. Finns i alla möjliga former och storlekar :)

5473
4192
Tropfrog:
Om du vill designa formen själv så finns flytande dammembran. Bygg precis den form du vill i vilket material du vill (som klarar vattentrycket). Sen är det bara att pensla på membran i några lager. Membranet klarar sig bra vid rörelser på mindre än 10% !!

Glöm inte att om möjligt göra ett gravitationsmatat avlopp i botten. Det ger stora möjligheter till smidig skötsel, vare sig du väljer biologiska filter eller dagliga vattenbyten.

Ingen erfarenhet av varaner dock, men desto mer av andra djur som bajsar i vatten.

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
9
5
ExoticWildlifeSwed:
Tropfrog skrev:
Om du vill designa formen själv så finns flytande dammembran. Bygg precis den form du vill i vilket material du vill (som klarar vattentrycket). Sen är det bara att pensla på membran i några lager. Membranet klarar sig bra vid rörelser på mindre än 10% !!

Glöm inte att om möjligt göra ett gravitationsmatat avlopp i botten. Det ger stora möjligheter till smidig skötsel, vare sig du väljer biologiska filter eller dagliga vattenbyten.

Ingen erfarenhet av varaner dock, men desto mer av andra djur som bajsar i vatten.

Mvh
Magnus

Är det epoxy du tänker på? Typ epotex akvarielack? Isåfall kan jag bara hålla med!! Funkar hur bra som helst om man vet hur man ska bygga för vattentryck och för att fuktsäkra! :D

5473
4192
Tropfrog:
ExoticWildlifeSwed skrev:

Är det epoxy du tänker på? Typ epotex akvarielack? Isåfall kan jag bara hålla med!! Funkar hur bra som helst om man vet hur man ska bygga för vattentryck och för att fuktsäkra! :D

Epotex är ett lack och har inte alls samma flexibilitet som flytande dammembran.

Dammembran blir nästan som en formgjuten gummiduk. Därmed mycket förlåtande för rörelser i underlaget. Inomhus är det mitt enda alternativ.

I Sverige är det vanligaste fabrikatet av membran epotex, men det finns massa andra alternativ på kontinenten.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
9
5
ExoticWildlifeSwed:

Tropfrog skrev:

Epotex är ett lack och har inte alls samma flexibilitet som flytande dammembran.

Dammembran blir nästan som en formgjuten gummiduk. Därmed mycket förlåtande för rörelser i underlaget. Inomhus är det mitt enda alternativ.

I Sverige är det vanligaste fabrikatet av membran epotex, men det finns massa andra alternativ på kontinenten.

Mvh
Magnus 

Spännande!

Har du någon länk? Googlade på dammembran men hittar inget vettigt :/

Mvh

Simon

5473
4192
Tropfrog:
ExoticWildlifeSwed skrev:

Spännande!

Har du någon länk? Googlade på dammembran men hittar inget vettigt :/

Mvh

Simon

Testa liquid pond liner. 

Fel av mig, epotex säljer inte den. Blandade ihop varunamn. Kolla på emges damm och trädgård, de säljer.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild