Pretorian skrev: Hur gör du rent dessa för att dom ska bli skadade?
Har du något filter i systemet, tex filter som ansluts mellan vattenbehållare och slangen som skickar vidare till dysorna?
En väldigt enkel och billig lösning på detta är att koppla filter emellan, detta hindrar många partiklar från att vandra igenom och även sätta igen slangar och dysor, sedan byter man bara filtret.
Jag antar att regnsystemet i sig också är ett Exo Terra, på den kan du enkelt byta ut "nippeln" som sitter på slangen som går ner i behållaren till en som faktiskt gör nytta.
När det kommer till dom flesta dysorna som finns måste man ha i åtanke att dom KOMMER sätta igen förr eller senare, speciellt när man använder vanligt kranvatten.
Den högre halten kalk gör sitt bara den. Olika vatten i olika områden och folk som använder vatten ifrån sinna brunnar m.m..
Självklart har inte alla möjligheten att köra Osmos, men om du tex har en burk du ska använda dysorna till är det rätt enkelt löst.
Säg att du ska ha 2 st dysor kopplade i burken så har du 2 st i reserv som är rengjorda och redo att användas.
När du tar ut dom smutsiga så kopplar du in dom rena, rengör dom smutsiga och låter dom stå redo tills det är dags att användas igen.
Avkalka ordentligt, det går även att rengöra dysorna med ultraljudstvättar som kan köpas rätt billigt.
Glöm inte att cykeln spelar in också, är det en dysa som har mer öppet munstycke och endast arbetar en gång om dagen i några sekunder så kommer vattnet stå mer stilla än i en dysa som går igång flera gånger om dagen.
Jag har troligen lite för bråttom att rengöra nu när jag ser din princip. Jag lägger dem ngn halvtimma i avkalkningsmedel, vinäger el liknande, sedan spolar. Ibland hjälper det inte utan jag pillar med nål. Då pajar de.
Ok jag har inget extra filter. Hur kan jag sätta det? Jag har endast den pluppen som sitter i ändadn på slangen som följer med.
Japp allt är exoterra.
Ska försöka köra samma princip som du att byta två & två & rengöra under tiden. Hur rengör jag bäst? Vilket medel använder du?