Jag har verkligen varit jättedålig på att uppdatera denna tråden, allt som finns här är ju några bilder från när det var nyplanterat och jättetomt. Jag har lagt upp några bilder här och var på andra ställen, men på något sätt lyckats missa att lägga upp här. Nu kommer en liten uppdatering i alla fall, ett år senare.
Jag tänkte dock i fortsättningen samla alla uppdateringar från mina byggprojekt i samma tråd, mer exakt tråden "Costa Rica-burken" (
www.terrariedjur.se/forum/thread/9865). Men jag kände ändå att jag ville lägga till en sista uppdatering i denna tråden, dels för att informera om var jag kommer lägga upp bilder i framtiden, och dels för att göra denna tråden lite mer komplett innan jag går över till att lägga upp i den andra.
Växterna har växt till sig ordentligt, och mossmixen har börjat ta sig på sina ställen, även om jag fått mer ormbunkar än mossa från den hittills. Javamossan däremot växer på som tusan, och täcker vackert mangroveroten i mitten. Det syns inte jättebra från den här vinkeln, men Peperomia emarginella börjar ta sig och täcker nu stora delar av "hyllan" uppe på mangroverötterna i vänstra hörnet. Hygrolonet är fortfarande synligt, vilket jag egentligen inte gillar så mycket, men jag väntar helt ärligt hellre 2-3 år till på att den snygga Marcgravian löser det än att låta någon Ficus ta över allt på ett halvår och sedan behöva trimma den konstant.
Sedan sist jag uppdaterade tråden har jag lagt till en Philodendron atabapoense, samt orkidéerna Pleurothallis niveoglobula, Pleurothallis sonderiana och en liten Masdevallia minuta. Niveoglobulan blommar konstant och har fått en hel del nya blad, sonderianan har varken växt eller dött bort och minutan (som jag satte på ett väldigt dåligt ställe, och inte brydde mig om att rädda eftersom jag har väldigt mycket av den i mitt stora terrarium) är helt död sedan länge.
Det överlägset sämsta med burken är att belysningen är alldeles för stark. Då menar jag inte för åskådaren, utan för växterna. Philodendron och Monstera, som jag främst använt i denna burken, gillar att ha det lite halvskuggigt, så min verruosum och min siltepecana får jättebleka blad på grund utav det starka ljuset. Jag har känt till problemet nästan sedan starten, men varit för lat för att fixa det, så det har aldrig blivit av. Jag stör mig inte så mycket på det, men någon gång måste jag nog göra något åt det.
Invånarna trivs bra och förökar sig bra. För tillfället bor där tre leucomelas Guyana Banded, dels paret som var mina första grodor för två och ett halvt år sedan, och dels en utav deras ungar som jag valde att spara till mig själv. Jag tänkte antingen utöka gruppen till kanske 4-5 stycken totalt, eller så stannar jag på tre leucomelas och skaffar någon tumnagel (t.ex Ranitomeya variabilis) som kan ockupera terrariets övre halva. På bilden är ett av ungdjuren från paret (denna bodde i ett mindre terrarium, inte tillsammans med föräldrarna, och är numera såld)