Ventilation/luftflöde till ödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

31
16
Emma88:
Har lite funderingar angående ventilation/luftflöde. Försökt söka på forumet men hittar ingen tråd specifikt för just detta. 

I mitt lilla terrarium där jag bara har växter har jag en datorfläkt som 3 gånger om dagen ungefär är på 30 minuter ish. Den drar in luft utifrån vilket sänker luftfuktigheten såklart men regnsytemet slår på lär det blir för långt och höjer den igen. Det gör att regnsystemet går en kort stund ett par gånger om dagen. Ingen koll på exakt hur många gånger. Det har funkat toppen för mina växter men hur bör man tänka så småningom när man har en ödla där inne?

Bör man täcka fläkten så att den inte tar in ny luft men att den står på mer under dagen för ett mer konstant luftflöde? Toppen lär inte vara helt täckt oavsett så lite ny luft kommer ju in oavsett. 

I det stora terrariet har jag tänkt mig två fläktar. Ska man ha en som tar in och en som tar ut luft? Båda in? Båda ut? Täcka så att luften enbart cirkulerar? 

1253
476
leedragon:
Emma88 skrev:
Har lite funderingar angående ventilation/luftflöde. Försökt söka på forumet men hittar ingen tråd specifikt för just detta.   

I mitt lilla terrarium där jag bara har växter har jag en datorfläkt som 3 gånger om dagen ungefär är på 30 minuter ish. Den drar in luft utifrån vilket sänker luftfuktigheten såklart men regnsytemet slår på lär det blir för långt och höjer den igen. Det gör att regnsystemet går en kort stund ett par gånger om dagen. Ingen koll på exakt hur många gånger. Det har funkat toppen för mina växter men hur bör man tänka så småningom när man har en ödla där inne?

Bör man täcka fläkten så att den inte tar in ny luft men att den står på mer under dagen för ett mer konstant luftflöde? Toppen lär inte vara helt täckt oavsett så lite ny luft kommer ju in oavsett. 

I det stora terrariet har jag tänkt mig två fläktar. Ska man ha en som tar in och en som tar ut luft? Båda in? Båda ut? Täcka så att luften enbart cirkulerar? 

läs lite på skorsteneffekten, det kan besvara några av dina frågor.

5477
4193
Tropfrog:
I mitt terrarium har jag två fläktar som cirkulerar luft internt under dygnets ljusa timmar. De sitter ovanför frontrutorna så att de håller borta kondens. Sen har jag en större fläkt som trycker in extern luft när luftfuktighet blir för hög.

Men måste ändå påpeka....dessa lösningar är främst för växterna. De flesta ödlor har lägre krav. Ett standardterrariun med passiv ventilation räcker normalt sett bra för ödlor.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild