Bioaktiv burk med Arcadia Earthmix Arid till leopardgeckounge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Wheels:

Hej

Får snart hem en liten leopardgeckounge. Jag skulle allra helst vilja ordna en bioaktiv miljö åt den lille och tänkte då använda Arcadia Earthmix Arid som underlag.

Min tanke nu är att jag kanske bör börja med hushållspapper som underlag för att sedan övergå till Arcadia Earthmix Arid när den lille har blivit lite äldre.

Men allra bäst vore ju förstås om jag kunde övergå till Arcadia så fort som möjligt.

Vad tror ni, hur ska jag tänka? Ska jag satsa på att starta upp en bioaktiv tank redan från början eller bör jag vänta till senare? Kan underlaget på något sätt vara farligt för en liten unge?

Tack för hjälpen

mvh
Emilia

508
304
Jonas77:
Jag har hållit på med reptiler i över 30 år och kan ärligt säga att jag inte vet vad denna trend med "bioaktiv" miljö är. Det känns som ett pr-trick från tillverarkare av djurprodukter.

Om du har avföring i terrariet tar du ut det, det kommer alltid att finnas liv i ditt bottenmaterial som tar hand om små mängder avfall, att kalla det bioaktivt gör det inte bättre.

Min erfarenhet av leopardgeckos är inte enorm, men jag tror inte bottenmaterialet har någon större betydelse för en juvenil, vad du ska tänka på är proportionalitet. Djur har ofta livsstadeistrategier, dvs de aggerar annorlunda beroende på var i livet de är. Unga djur är i större risk för predation, så de gillar inte samma öppna ytor som när de är äldre t.ex. Liten ödla, lite mindre tarrarium, eller mindre öppna ytor, mer gömslen osv.

5478
4193
Tropfrog:
Dendrobatister har alltid bioaktivt utan att någonsin kalla det bioaktivt.

Olika tro, olika erfarenheter, olika utgångspunkter, men framförallt olika miljöer. Men ingalunda något som har med pr eller säljpitch att göra med undantag för biosnubben i usa som säljer verkningslösa kompostpulver kallad bioboost.

I ökenmiljö fungerar nedbrytningen inte på samma sätt som i regnskog. Att försöka få ett ökenterrarium fullständigt bioaktivt är nog en omöjlighet. Så självfallet måste man plocka bort avföring. Detsamma gäller för större djur som bajsar mer oavsett miljö.

Jag ser ingen anledning att ha mindre terrarium till juveniler än vuxna. Det handlar bara om att inreda på ett lämpligt sätt. Lodräta väggar är inte vanligt i naturen och utgör itillfredställande gömställen i sig självt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild